|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priateľské cyklostránky:
|
Sú tu uvedené iba niektoré akcie. Okrem nich bolo veľa podobných, ktoré tu neuvádzame. Kliknutím na názov akcie sa zobrazia podrobnosti. Jesenné cyklovýlety Bratislava a okolie II Slovenský Grob, Limbach, Alfa, Vojka Dĺžka trasy: 240 km V septembri oslávili narodeniny okrem Armstronga aj viacerí naši cyklisti, a tak sme sa zúčastnili viacerých cyklo-osláv, z ktorých azda najvydarenejšia bola v Slovenskom Grobe (reštaurácia Husiarik). Tradične sme ochutnali aj výborný burčiak vo firme Vinárstvo Sadloň v Limbachu. Výbornou husacinou nás pohostili aj v reštaurácii Koliba-Expo. Stretli sme sa opakovane v reštaurácii Alfa v Petržalke, kde podávajú okrem výborných rebierok aj plzenské pivo čapované z tankov. 19.10.2009 sme absolvovali obľúbený tréningový okruh cez Vojku a Kyselicu. Bol pracovný deň a hrádza na oboch stranách Dunaja bolo skoro celkom prázdna. 3.11.2009 v Bratislave nasnežilo, a je čas vymeniť aj na bicykli letné gumy za zimné... Fotografie: Na husacinu do Grobu, na Kolibu a do Rače Burčiak v Limbachu a vinobranie v Pezinku Ochutnávka nepasterizovaného piva z tankov Dunajská jesenná hrádza: kompou Vojka - Kyselica Jesenné cyklovýlety Bratislava a okolie I Bratislava Dĺžka trasy: 360 km Pekné a neobvykle teplé septembrové počasie umožnilo využiť voľné víkendy na výlety po okolí Bratislavy – na Petržalskú hrádzu, cez Malé Karpaty do Stupavy a Limbachu, na burčiak k Neziderskému jazeru, na vinobrania a husacinu do Grobu či na Kamzík. Burčiak v Rakúsku sa nám zdal chutnejší, poctivejší - nespôsoboval črevnú sprchu a ani inak nezrýchloval pohyb cyklistov. Prvý októbrový víkend sme sa zúčastnili podávania gulášu z diviny na Bielom kríži a Dňa zelá v Stupave spolu s Cykloklubom Apollo – fotografie. Zelí a koláče kapustníky sme však tentokrát v Stupave márne hľadali, skúsime o rok zase. Druhý októbrový víkend v nedeľu 11.10. sme sa stretli vo vínnych pivničkách v Rakúsku, bolo nás 18 cyklistov. Potom sa ochladilo, začali kúriť a na severe Slovenska 13.10. nasnežilo... Možnosti 29 cyklovýletov v okolí Bratislavy sú podrobne opísané (i s prevýšením) v knižnej publikácii Výlety na bicykli: Bratislava a okolie, vydal Shocart 2009, 87 strán, kniha sa dá objednať na e-mailovej adrese: predaj predaj@fbgeoclub.sk alebo kúpiť v bufete Včelín na Bielom kríži, kde predávajú aj výborné pivo z domáceho pivovaru Codecon zo Svätého Jura. Fotografie: Na Petržalskej hrádzi Rajka a Dunakiliti 7.10.2009 Na burčiak do Purbachu 26.9.2009 Vínne pivničky Edelstal - Prellenkirchen 11.10.2009
Cez hory na husacinu do Grobu a oslavy mesta Svätý Jur, 5.9.2009 Starý most - Železná studnička - Červený kríž - Biely kríž - Limbach - Slovenský Grob - Svätý Jur - Rača - Petržalka Dĺžka trasy: 76 km Počet účastníkov: 10 Chladnejšie veterné letno-jesenné počasie nás inšpirovalo ku husaciemu gastro-výletu. Cyklovýlet sa začal tradičným prechodom cez Malé Karpaty – Červený a Biely Kríž. Nasledoval zjazd do obce Limbach, kde vo firme Vinárstvo Sadloň sme ochutnali výborný burčiak z odrody Iršai Oliver. Hedonistická časť cyklovýletu začala výbornou husacou pečienkou nad ktorou sa nám zbiehali slinky. Chuť samotnej husaciny však nebola taká, na akú sme boli zvyknutí v časoch keď husi v Slovenskom Grobe v domácnostiach kŕmili, a s láskou ich pripravovali hosťom. Aj lokše pripomínali komerčne bežne dostupné výrobky supermarketov s podobným názvom. Chýbala nám tentoraz aj kapusta a presso káva (kávovar Saeco bol prázdny)... Keďže sme jedli do polosýta, pili do polopita, cyklopresun do Svätého Jura bol veľmi rýchly. Oslavy 800. výročia prvej písomnej zmienky mesta Svätý Jur boli už v plnom prúde - program osláv. Na tribúne vystupovali aj hostia z Českej republiky, ktorí prišli odobriť vstup mesta Svätý Jur do Burčiakovej únie. Keďže burčiak od Sadloňa, ktorý sme viezli na bicykloch, niektoré tamojšie moky pripomínali vzhľadom len vzdialene, osviežili sme sa nakoniec nepasterizovaným pivom Bernard (pub U Bernarda). Dobré domáce pivo (Kláštorný ležiak) i grilované kolená podávali aj v minipivovare Codecon. Po krátkej prechádzke, po dosiahnutí nulových hladín alkoholu, sme sa vydali na cestu do Bratislavy, kde sa práve chystal začiatok futbalového stretnutia Slovensko – Česko (2:2). Cestou nás zdravili slovenskí fanúšikovia a stretli sme autobus s českými hráčmi sprevádzaný policajným sprievodom. Náš letno-jesenný výlet úplne splnil naše športové ciele, ktoré ocenil aj náš nový mladý cykloturista neurochirurg Martin z Nemecka. Technické údaje: Vzdialenosť 75,58 km, priemerná rýchlosť 18,3 km/hod., maximálna rýchlosť 47,5 km/hod, čistý čas jazdy: 4 hodiny 6 minút 30 sekúnd Teplota vzduchu: 17 °C - 18 °C od 11:00 hod do 19:00 hod podľa meteo.sk Cyklovýlety v Českom Švajčiarsku a návšteva galérie v Drážďanoch, 1.8. – 8.8.2009 Bajtlich Chříbska Dĺžka trasy: 250 km Motto: “Příběh tohoto území se počíná před mnoha miliony lety, kdy se v oblasti dnešního Českého Švýcarska rozprostíralo mělké moře. Právě z jeho písečného dna se po ústupu moře zrodil podivuhodný svět pískovce. Svět skalních věží, mostů a bran, svět roztodivných kamenných forem, které připomínají včelí plástve anebo přesýpací hodiny.” Z web stránky Příroda Českého Švýcarska Mapa Zväčšiť mapu Výkonný výbor Cykloklubu APOLLO pod vedením predsedu Ladislava Zvadu usporiadal v dňoch 1.8. - 8.8.2009 cyklovýlety v Českom a v Saskom Švajčiarsku. Podujatia sa zúčastnilo 40 cyklistov, ktorí boli ubytovani v rekreačnom stredisku Bajtlich nedaleko obce Chřibská, necelých 30 km od mesta Děčín. Najaktívnejší cyklisti prešli v kopcovitom teréne vyše 350 km. Názov obce Chřibská vytvoril Palacký podľa kopcovitého rázu okolitej krajiny (chřib = pahorok). Nejstaršia zmienka o obci je z roku 1383, kedy získala prvé privilegia od Michaloviců, mestom je od roku 1570. Vysídlením pôvodného obyvateľstva ostalo v oblasti veľa voľných domov, ktoré boli bezplatne venované rôznym skupinám imigrantov. Ukázalo sa, že čo je zadarmo si nikto neváži, a mnohé domy boli v minulosti zdevastované - historik Ján Mlynárik Ubytovanie v chatkách rekreačnej oblasti Bajtlich bolo pre niektorých z nás cestovaním v čase. Veď málokto má dnes možnosť zopakovať si časy pionierskych táborov a atmosféru jedálne s nenapodobiteľnou vôňou a chuťou čaju. Tento obraz dotváralo aj sústredenie detí – Karate klubu z mesta Česká Lípa. Miestami to vyzeralo, ako by sa zastavil čas. Problémom bolo dostať sa k vlastným peniazom, nakoľko bankomaty sa tu masovo neujali, sú - podobne ako zmenárne, len vo veľkých mestách (najblišší bol v meste Česká Kamenice). Česká gastronómia na ktorú sme sa vopred veľmi tešili - nesklamala - ale ceny v horských strediskách boli často dvojnásobné ako napríklad v Slovanskom dome v Dečíne. I knedle boli väčšinou také, ako u nás doma. Často boli účtované zvlášť, ako príloha ktorú sme si neobjednali. Cítili sme sa nie celkom vítaní ani v podnikoch označených logom „Cyklisté vítání“, kde nám nedovolili k pivu konzumovať ani malé pagáčiky od Zitky. Najlepšie jedlá sme ochutnali, a gastrodojmy sme si napravili v reštaurácii Kyjovská terasa, kde bola profesionálna obsluha, atraktívne rodinné prostredie s dobrým feng šuej, zaujímavým jedálnym lístkom a s pozornosťou podniku na záver stolovania. Pivo sa tu čapuje väčšinou tradičným spôsobom - čo istý čas trvá - a v našej lokalite boli najviac čapované značky Zlatopramen, Březňák, Konrad, Svijatel, Staropramen, Granát, Prazdroj, Budvar. Najviac nám chutilo pivo Březňák na Koupališti a tmavé 11 st. pivo Zlatopramen. Na pivo Bernard sme nenatrafili. Cena za 0,5 l piva bola 15 – 35 českých korún (1 € = 25 Kč), v niektorých podnikoch bolo pivo podchladené. Rozprávkovo krásny hornatý kraj však bohato prevážil drobné nedostatky, za ktoré organizátori však vôbec nemohli. Chladné noci podporovali výdatný a osviežujúci spánok. Počasie, okrem pondelka, bolo slnečné, v horách celkom príjemne znesiteľné. Mnohé cesty v národnom parku sú len pre peších, cyklistom je tam vstup zakázaný pod hrozbou pokuty 2000 Kč. Nedeľňajšia etapa na najviac vyhľadávaný turistický cieľ Pravčická brána merala 55 km, časť trasy sme bicykel tlačili a priemerna rýchlosť bola 15,4 km/hod. K Pravčickej bráne sme šľapali peši, bicykle sme si nechali strážiť našimi spolucyklistami, čo sa ukázalo ako prezieravé, keďže na tomto mieste dvaja cyklisti neskôr (v stredu) o svoje bicykle prišli. Pravčická brána je najväčším pieskovcovým skalným mostom (bránou) v Európe, má dĺžku 26 m a výšku 16 m. Súčasťou Pravčickej brány je výletný zámoček Sokolie hniezdo (Sokolí hnízdo). Bol vybudovaný v roku 1881 na mieste chatrče (výčepu) z dubovej kôry. Štýlová fotogenická reštaurácia na prízemí je zdobená pôvodnými maľbami. Vstupné do areálu bolo 3 € (75 Kč). Pondeľňajší daždivý deň sme využili na návštevu zariadení Hotel Zámeček Ranartice a Penzion „Na konci světa“, kde nás boli ochotní obslúžiť i mimo otváracích hodín; a Koupalište, kde práve kempovali holandskí turisti na veteránoch Citroenoch. Prešli sme v daždivom počasí 25 km. V utorok sa vyčasilo, a tak sme sa vydali do Nemecka k údoliu rieky Labe do oblasti Saské Švýcarsko. Prešli sme 85 km priemernou rýchlosťou 17 km/hod. V Saskom Švajčiarsku sme navštívili obec Hinterhermsdorf, pokračovali sme údolím potoka do kúpeľného mestečka Bad Schandau. Po spoločnej fotografii na námestí sme obdivovali malebné údolia a skaly z pravého brehu rieky Labe. Cez opustený hraničný prechod sme sa dostali do mestečka Hřensko, v ktorom bolo množstvo Vietnamcov predávajúcich rôzne tovary a gýče. To sme už boli len 4 km od Pravčickej brány. V utorok večer bola opekačka a posedenie pri táborovom ohni s tromi spevákmi a hráčmi na gitaru (Sašo, Jozef a miestny gitarista). V stredu sme autobusom navštívili Děčín (cesta trvala necelú hodinu) a vlakom popri ľavom brehu rieky Labe mesto Drážďany (rýchlikom trvala cesta 40 minút). Cieľom bola galéria v Drážďanoch, ktorá za vstupné 10 € ponúka množstvo zážitkov, na ktoré by bolo potrebné rezervovať si oveľa viacej času - Staatliche Kuntsammlungen Dresden. Cestou sme sa príjemne občerstvili v reštaurácii Slovanský dům v Dečíne. Vo štvrtok sme absolvovali kombinovaný cyklo-turistický výlet a prešli sme Pavlino údolí v dĺžke etapy cca 50 km. Bicykle bolo potrebné občas v horskom teréne aj nosiť, čím sa precvičili aj ďalšie svalové skupiny. Bol to pekný výlet v tôni lesa, spojený so zbieraním hríbov a ďalších lesných plodov. V piatok sme navštívili Doubice s drevenými postavičkami v okolí reštaurácie Stará hospoda, kde je údajne najväčšia zbierka drevených sôch na svete (90 exemplárov). Z obce Kyjov sme prešli údolím riečky Křinice, ktorá preteká Kyjovským údolím. Táto trasa bola odpočinková, posledný deň sme prešli 35 km. V tejto oblasti sú tiež odporúčané cyklistické trasy - Cyklookruh Kyjov, Doubice, Turistické zajímavosti v okolí Kyjova a Doubic, České Švýcarsko - Doporučené cyklotrasy. Celkovo naše dojmy boli pozitívne, hornatý terén je ideálny pre trénovaných cykloturistov. Horský bicykel bol výhodou pri prudkých stúpaniach a na šotoline. Cyklocesty sú prehľadne značené na oboch stranách hranice. Na bočných cestách nechodilo veľa áut, vodiči boli ohľaduplní i keď nie tak ako napríklad v Rakúsku. Labužníci a milovníci dobrého piva boli tiež spokojní. Chrániče sluchu ocenili v noci najmä tí, ktorí si priviedli so sebou, alebo ktorým boli pridelení do chatiek chrápajúci spolunocľažníci. Na záver ďakujeme organizátorom a osobitne Lackovi O. za prípravu a vedenie zaujímavých cyklotrás s dobrou orientáciou v teréne. „Území v České republice nejnovějšího a v pořadí čtvrtého Národního parku České Švýcarsko je součástí širší oblasti Labských pískovců, nazývané již po dvě staletí Českým a Saským Švýcarskem. Zásluhu na tomto romantickém názvu krajiny mají mimo jiné i dva švýcarští malíři Adrian Zingg a Anton Graff, kteří v druhé polovině 18. století působili na Akademii v Drážďanech. Ti podnikali cesty podél Labe do míst mezi Pirnou a Hřenskem a svým výtvarným dílem položili základy zdejší vedutové tvorbě a propagaci přírodních krás.“ Z web stránky Národní park České Švýcarsko, České Švajčiarsko - fotografie Cykloapollo Fotografie: Cyklovýlety v národnom parku České a Saské Švajčiarsko Prírodné zaujímavosti Národného parku České Švýcarsko Čo sme jedli a pili... Drážďany (Dresden) – cesta, mesto a obrazová galéria Súvisiace linky: České Švajčiarsko - fotografie Cykloapollo, Kampaň láká turisty do českých restaurací na svíčkovou či karbonát 3. Rohožnícke obecné slávnosti, 15.8.2009 Starý most - Železná studnička (studienka) - Červený kríž - Biely kríž - Košarisko - Lozorno - Pernek - Kuchyňa - Rohožník - Stupava - U starého bicykla - Devínska Nová Ves - Devín – Starý most Dĺžka trasy: 137 km Motto: „Ten kraj, Záhorím zvaný, tak ospevovaný ľudovými piesňami, je typický svojimi borovicovými lesmi, úrodnými poliami a svahmi Karpát. Schádzajú sa tu ľudia z celého Slovenska a jeho okolia, aby tu žili vo vzájomnej symbióze s pôvodným obyvateľstvom a vniesli do obrazu Rohožníka kus svojej kultúry.“ Z web stránky obce Rohožník. Na pozvanie poľovníkov z PZ Hôrka Rohožník sme sa zúčastnili slávnostného podujatia - 3. Rohožnícke obecné slávnosti. V horúci letný deň sme prešli cez Karpaty do Lozorna, kde sme sa márne pokúšali občerstviť pivom Bernard, nakoniec sme smäd uhasili v miestnej krčme - Hostinec u Celáka - s nápismi v záhoráčtine ("huadných nasýcime, smjadných napojíme"). Peknou zvlnenou krajinou popri západnej strane Malých Karpát sme prešli do obce Rohožník, kde sa pred Kultúrnym domom práve začali Obecné slávnosti. Obec Rohožník oslavuje 150. výročie vysvätenia kostola a 200. výročie založenia samostatnej farnosti v obci. Dopoludnia bola svätá omša, ktorú celebroval bratislavský arcibiskup metropolita Mons. Stanislav Zvolenský. Videli sme ukážku tradičnej záhorackej svadby v krojoch v réžii OZ SPIDUCH - Spívajúci dúchodci a detského folklórneho súboru Bazalička uprostred Sedláckeho dvora. Potom nasledovali príhovory poslankyne Tóthovej a zástupcov firmy Holcim, ktorí odovzdali granty podporujúce verejnoprospešné aktivity. Poľovníci nás pohostili cigánskou pečienkou, výborným gulášom a burčiakom. Na pódiu hrala hudobná skupina Hex, tanečná skupina Kasper a detská hudobná skupina Vega. V najlepšom sme museli odísť, keďže sme chceli nasať ešte atmosféru vystúpenia frontmana skupiny Yes Jona Andersona na Devíne, kde sa dali aspoň zdiaľky (zhora) počuť tóny skladby Close to the edge. Teplota o 16:00 hod. bola 28 °C podľa meteo.sk, a tak tento cyklovýlet patril medzi tie fyzicky náročnejšie. Technické údaje: Vzdialenosť 136,98 km, Priemerka: 20,5 km/hod, Maximálka: 55,3 km/hod., Čas jazdy: 6 hod. 38 minút 47 sekúnd "Rohožník leží v Záhorskej nížine na náplavovom kuželi na úpätí Malých Karpát v nadmorskej výške 199 m v strede obce, 187 až 644 m chotár. Zvlnený rovinný až stredohorský povrch chotára tvoria druhohorné vápence, dolomity, bridlice, pieskovce, melafyry a granodiority. Obcou preteká Rohožnícky potok a potok Rudávka. Na severozápade chotára je rašelinisko, rybník ukončujúci skupinu rašelinísk siahajúcu po Jablonicu. Samotná obec a jej okolie je pomerne bohaté na podzemné vody. V katastri obce vyviera prameň Vajar a v jej okolí pramene Holbagrunty, Polčina, Hajzuchová, Vývrat. Tieto pramene sú zachytené, sústredené vo vodojeme a slúžia pre verejné zásobovanie pitnou vodou. Najstaršie mapy katastrálneho územia obce pochádzajú z roku 1748 a 1767. Na mape z roku 1767 sú uvedené názvy jednotlivých lokalít. Ich pomenovanie dokazuje prítomnosť rôznych etnických skupín obyvateľstva v minulosti." Z oficiálnej web stránky obce Rohožník. Súčasným starostom obce je Peter Švaral. Súvisiace linky: Oficiálna stránka obce Rohožník, Program slávností v časopise Rohožničan - Júl 2009, www.zahorie.info, Jon Anderson na hrade Devín, Jon Anderson - Tribute to Freedom, Close to the Edge - videoclip Zámky na Loire 4 – Chaumont, Blois, Chambord, Cheverny, 14. - 19.7.2009 Amboise Dĺžka trasy: 136 km Naše ďalšie dva cyklovýlety viedli do vychýrených zámkov v Chaumont (vyslovuje sa „šomon“ – nosové „n“) a Blois (vylovuje sa „bloa“). Na záver prikladáme fotografie zo zámkov Chambord (vyslovuje sa „šambór“) a Cheverny (vyslovuje sa „ševerny“), ktoré sme navštívili autom v deň konania „našej“ etapy Tour de France. Zámok Chaumont je vybudovaný na vyvýšenine na ľavom brehu rieky Loire (vyslovuje sa „loár“), na mieste pôvodne strážnej veže z 10. storočia, ktorá mala chrániť zámok v Blois. Pôvodný hrad bol vypálený a zbúraný v r. 1465 na príkaz Ľudovíta XI. a opäť na novo postavený za kráľa Karola I. (1465-1475). Neskôr ho kúpila Katarína Medicejská (matka 3 kráľov Francúzska) a po smrti svojho manžela, kráľa Henricha II. (†1559) ho vymenila za zámok Chenonceau (číta sa „šenonsó“) s Diane de Poitiers, favoritkou svojho zosnulého manžela. Neskôr sa stal majetkom bohatých mešťanov (podnikateľov) – vtedy sa v okolí vybudoval noblesný anglický park, ktorý je dodnes dejiskom rôznych slávností. V 18. storočí sa zbúralo severné krídlo, čím sa otvoril nádherný pohľad na rieku Loire. Od r. 1938 je zámok majetkom štátu. Za pozornosť stoja honosné stajne vybudované neďaleko zámku. 14.7.2009, trasa: Negron – Amboise – Le Grand Village – Rilly-sur-Loire – Chaumont (zámok) - Onzain – Cangey – Pocé-sur-Cisse – Negron, 51 km, priemerná rýchlosť 19,8 km/h. Kráľovský zámok Blois je jedným z najvýznamnejších v histórii regiónu. Bol častým sídlom kráľov dynastie Valois (číta sa „valoa“) od doby Ľudovíta XII. (nar. 1462) takmer jedno storočie až po koniec panovania tohto rodu (Henrich III. †1589), potom nastúpili Bourbonovci). Významný je aj po architektonickej stránke, pretože okolo nádvoria sú postavené štyri krídla v štyroch rôznych štýloch. Najstaršou časťou je gotický sál generálnych stavov (Salle des Etats généraux) z 12: storočia, čo je najväčšia civilná gotická stavba vo Francúzsku. Nachádza sa hneď vpravo po vstupe na zámok. Východné krídlo (hlavný vstup na zámok) dal postaviť Ľudovít XII. už s talianskymi prvkami – neskorá gotika (1498-1503). Po pravej ruke (severné krídlo) dal postaviť František I. v renesančnom štýle, dominujú mu slávne monumentálne schody (1515-1520), ktoré navrhol Leonardo sa Vinci. Západné krídlo (po vstupe na nádvorie oproti) bolo postavené v klasickom štýle (1635-1638) pre brata francúzskeho kráľa Ľudovíta XIII. – Gastona Orleánskeho. 19.7.2009, trasa: Negron – Onzain – Chaumont – Candé-sur-Beuvron – Blois (zámok) a späť po ľavom brehu rieky Loire, 85 km, priemerná rýchlosť 21,5 km/h. Zámok Cheverny dal postaviť Philippe Hurault v rokoch 1624-1630 na spôsob Luxemburského paláca v Paríži. Potomkovia staviteľa vlastnia zámok dodnes a v r. 1914 ho otvorili verejnosti. Obsahuje vzácne zbierky kobercov, keramiky a ďalších umeleckých predmetov. Zámok Chambord je asi najznámejší, najväčší a najgýčovejší zo všetkých zámkov regiónu, bol postavený v rokoch 1519-1547 „na zelenej lúke“ za vlády Františka I. v jeho loveckom revíre. Predstavuje vrchol talianskej renesančnej architektúry a na jeho záverečnom dizajne sa podieľal aj Leonardo da Vinci, hosť kráľa Františka I. Fotografie: Zámok Chaumont Kráľovský zámok Blois Zámok Cheverny Zámok Chambord Súvisiace linky: Le Château de Chaumont-sur-Loire, Château de Blois, Château de Cheverny, Château de Chambord, Zámok Chambord Zámky na Loire 3 - Chenonceau a šampiňonáreň v Bourré, 18.7.2009 Negron – Amboise – Chenonceau (zámok) – Montrichard – Bourré Dĺžka trasy: 60 km Chenonceau Zámok Chenonceau (vyslovuje sa "šenonsó") je originálny tým, že je postavený na moste cez rieku Cher (vyslovuje sa "šér"), čo mu dodáva jedinečnú atmosféru. Mnohí považujú Chenonceau za vôbec najkrajší zo všetkých zámkov v oblasti Indre-Loire (vyslovuje sa "indr-loár"). Na mieste predošlých 2 hradov sa súčasný zámok začal stavať v r. 1515, most sa dokončil v r. 1555 a v 1576 tri podlažia na kamennom moste. V zámku je významná expozícia obrazov a flámskych gobelínov (Flámsko - pomedzie Holandska a Belgicka). Jedinečným zážitkom je však prehliadka rozsiahlej dobovej kuchyne. http://www.chenonceau.com/, Château de Chenonceau – Wikipedia , Château de Chenonceau z Wikipedie Šampiňonáreň v Bourré Väčšina zámkov v regióne je postavená z porózneho kameňa zvaného tuf (tuffeau), ktorý je produktom prevažne vápencových usadenín. Tuf je porózny, vodu absorbujúci a ľahko opracovateľný materiál, z ktorého bola postavená väčšina zámkov v okolí rieky Loire. Ťažba tohto kameňa zanechala množstvo jaskýň, ktorých len v okolí mesta Bourré (vyslovuje sa "buré") je vyše 400km. Dnes sú jaskyne miestom na pestovanie húb, uskladnenie vín alebo syrov. Ideálnu klímu tvorí celoročne konštantná teplota (12-14°C) a relatívne vysoká vlhkosť. Návod na pestovanie bielych šampiňónov, Pestovanie šampiňonov - video, http://www.le-champignon.com/ Priemerná rýchlosť: 19,9 km/hod.
Zámky na Loire 2 - Villandry, Azay le Rideau, 16.7.2009 Negron – Tours – Villandry – Azay-le-Rideau Dĺžka trasy: 134 km Villandry Zámok Villandry je postavený ako posledný renesančný zámok v oblasti Loire (vyslovuje sa "loár") v 16. storočí. Postavil si ho minister financií kráľa Františka I., čo svedčí o tom, že táto funkcia bola „zaujímavá“ pre ich nositeľov nielen dnes, ale už po stáročia. Postavený je na mieste stredovekého hradu, z ktorého zostala len jedna veža (donjon). Zámok Villandry je slávny najmä svojimi záhradami, ktorých je celkovo 6: ornamentálna, vodná, slnečná, labyrint, jednoduchá a zeleninová. Najromantickejšia je ornamentálna, kde jednotlivé tvary záhonov a farby kvetov symbolizujú lásku v rôznych podobách – nežnú, vášnivú, zranenú a tragickú... Do pôvodného stavu záhrady dal upraviť v r. 1906 vedec, ktorý sa vzdal práce v tíme, ktorý neskôr získal Nobelovu cenu. Château de Villandry Azay le Rideau Azay le Rideau (vyslovuje sa "azejleridó") je zámok na sútoku riek Indre a Loire, dala ho postaviť manželka kráľovského pokladníka, ktorý po odhalení sprenevery z krajiny ušiel. Kráľ František prvý po jeho exile zámok daroval svojmu dôstojníkovi. Dnes patrí k jedným z najnavštevovanejších a najmalebnejších zámkov. Château d´Azay-le-Rideau Priemerná rýchlosť: 19,2 km/hod. Súvisiace linky: Zámok Villandry a záhony vášnivej lásky Na zámky na Loire treba veľa času... alebo rýchly bicykel Zámky na Loire 1 - Amboise, Clos Lucé, Pagoda, Leonardo da Vinci, 13.7.2009 Amboise Dĺžka trasy: 20 km Priamo v Amboise (vyslovuje sa "amboáz") sa nachádza medzi Orléans a Tours (vyslovuje sa "túr") možno navštíviť okrem starého mesta viacero zaujímavostí – zámok Amboise, zámok Clos Lucé (vyslovuje sa "klolücé"), pagodu Chanteloup (vyslovuje sa "šánt´lu") a makety zámkov – tzv. Minichateaux (vyslovuje sa "minišató"). Amboise Zámok Amboise bol od nášho hotela vzdialený len necelé 4km, je postavený na skalnatom brale nad riekou Loire (vyslovuje sa "loár"). Po tom, čo sa zámok dostal do vlastníctva francúzskych kráľov (1431), bol často aj ich rezidenciou a rezidenciou kráľovien. Najznámejšia bola Katarína Medicejská, matka 3 francúzskych kráľov a známa svojimi intrigami, o.i. zodpovednosťou za Bartolomejskú noc (24.8.1572), sobáš Márie Stuartovej za nedospelého syna Františka II. Katarína Medicejská tam žila obklopená početným služobníctvom až do konca svojho života (1589). V Amboise sa realizovali prvé väčšie renezančné stavebné úpravy vo Francúzsku a vybudovala sa prvá rozsiahla renesančná záhrada v talianskom štýle. Interiér hradu stojí za návštevu, rovnako ako záhrady a kaplnka Sv. Huberta, kde je pochovaný Leonardo da Vinci. Clos Lucé Letohrádok Clos Lucé bol postavený v polovici 15. storočia. Keď kráľ František I. pozval do Francúzska Leonarda da Vinciho za slušný ročný honorár, Leonardo sa usídlil práve v Clos Lucé, strávil tam posledné 3 roky švojho života (†2.5.1519). V zámku sa nachádza zaujímavá výstava vynálezov Leaonarda vrátane makety dreveného bicykla. Pagoda Chanteloup Pagoda de Chanteloup sa nachádza ľavom brehu rieky Loire na južnom okraji mesta Amboise, je vysoká 44 m a bola postavená v štýle Louisa XVI. na konci 18.storočia. Z pagody je pekný výhľad na okolité lesy. V areáli pagody sú určite zaujímavosťou japonské záhrady s rôznymi hrami pre deti a hlavolamami.
Francúzsko – naša cesta 11. – 21.7.2009 Bratislava - Štrasburg - Paríž - Amboise V polovici júla sme zorganizovali jednu z našich dlhodobo plánovaných ciest, tentoraz do Francúzska. Išli sme vlastnou dopravou a bolo nás nakoniec 12 nadšencov. Dvojdenná cesta tam i späť bola náročná, prenocovali sme v hlavnom meste Alsaska – Štrasburg (900 km). Štvrť miliónový Strasbourg bol vždy v politickom záujme Francúzska aj Nemecka, dnes je sídlom Európskeho parlamentu a Rady Európy. Turisticky je zaujímavý svojím starým mestom – najmä malebnou štvrťou Petite France s alsaskou architektúrou a 142 m vysokou katedrálou Notre Dame postavenou z červeného pieskovca v 11.-15. storočí, ktorá bola až do roku 1880 najvyššia stavba sveta. Našim cieľom bola usadlosť Petit Lussault (vyslovuje sa "p´tilüsó) 3 km západne od Amboise (vylsovuje sa "amboáz") a hotel rovnakého mena v príjemnom „vidieckom“ prostredí - Hôtel du Petit Lussault. Mesto Amboise patrí medzi vychytené turistické centrá, dominuje mu kráľovský palác - Le Château royal d’Amboise (vyslovuje sa "šató roajal damboáz") na skalnatom brale na riekou Loire (vyslovuje sa "loár") dokončený v r. 1490 za Karola VII., ktorý tu dal vybudovať aj prvý renesančný park vo Francúzsku. V podhradí sa nachádza staré mesto s množstvom obchodov a reštaurácií. Nezaváhali sme, využili sme pohostinnosť reštaurácií, pubov, ale aj vinoték. Zo slávnych osobností v Amboise žil posledné 3 roky svojho života Leonardo da Vinci (†1519) na pozvanie kráľa Františka I . Najväčší francúzsky sviatok (schválený Senátom v r. 1880) je deň dobytia Bastily sv. Antona (14.júl 1789), ktorým sa začala francúzska revolúcia (paralela ruskej revolúcie a výstrelu z Aurory v Petrohrade). Sviatočný večer sme strávili v Tours (vyslovuje sa "túr"), hlavnom meste departmentu Indre-et-Loire. Najstaršou stavbou je 87m vysoká katedrála Saint-Gatien (postavená 1170-1547), pešia zóna v starom meste je limitovaná prakticky len na jednu ulicu. V ten večer čakali davy ľudí už v skorých večerných hodinách na slávnostný ohňostroj, ktorý bol plánovaný na 23. hodinu (vo Francúzsku zapadá slnko oveľa neskôr ako u nás). Našou hlavou ambíciou bolo zažiť atmosféru najslávnejších a najstarších cyklistických pretekov Tour de France (vyslovuje sa "túrd´fráns"). Druhým cieľom bola návšteva nádherných zámkov v okolí rieky Loire na bicykloch, a čiastočne spoznať aj severnú časť Francúzska. Dobre sme sa navnadili v malom skanzene modelov zámkov pri Amboise (Mini Châteaux). Počas nášho pobytu sme sa snažili zoznámiť aj s preslávenou francúzskou gastronómiou. Musíme však konštatovať, že reštauračné služby zďaleka zaostávajú nielen za nemeckými, rakúskymi, ale dokonca aj za bratislavskými. To bolo asi najväčšie sklamanie – pomalá a často neochotná obsluha, jedlá bez fantázie a bez soli - a aj typické francúzske palacinky boli v obmedzenejšom výbere ako napríklad u nás v Bratislave v palacinkárni Viktoria Cafe. Vinotéky neponúkajú rozsah služieb, na ktoré sme zvyknutí len pri výlete len pár kilometrov za Bratislavu, napríklad neďaleko obce Prellenkirchen. Na druhej strane ceny boli „nadštandardné“ – menu za 15 - 20 €, pivo za 5 – 8 €, v sobotu a v nedeľu boli ceny často ešte navýšené. Aj to je asi jeden z dôvodov, prečo mladí ľudia vyhľadávajú fast-foody, okrem zahraničných majú k dispozícii aj početné domáce „bagetárne“. Vďaka pitiu vína je vo Francúzsku nižšia úmrtnosť na cievne ochorenia - francúzsky paradox. Cestou späť sme sa opäť zastavili v Štrasburgu a prezreli sme si mesto. Cyklomajo sa rozhodol ísť cez Paríž a Normandiu. Jeho dojmy boli rozpačité – na jednej strane žiadne nadšenie z „upadajúceho“ Paríža so službami, ktoré nemožno nazvať nadpriemernými - a miestami na pohľad s menšinovým pôvodným obyvateľstvom. Metro však funguje dokonale, preváža aj cyklistov, v meste je dostatok cyklociest i automatizovaných požičovní bicyklov. Normandia má krásne pláže, a zatiaľ je uchránená pred nepriaznivými vplyvmi globalizácie. Na záver patrí poďakovanie najmä Cyklopalovi za prípravu etáp a bezpečné šoférovanie, Cyklojurajovi za sprievodcovské a tlmočnícke služby vo francúzskom jazyku, Cykloďurimu, Cyklomajovi a Edit za fotografie ktoré boli z ich súhlasom použité na tejto stránke. Vďaka patrí aj Ing. Ivanovi Liškovi a jeho autorizovanému školiacemu centru Credit 0623 za technickú aj finančnú pomoc. Fotografie: Ako sme cestovali a kde sme bývali Odpočinok v Štrasburgu Historické mesto Amboise Štátny sviatok - Deň dobytia bastily - v Tours Minichateaux - miniatúry zámkov ktoré navštívime Z francúzskej gastronómie... Zaujímavosti Francúzska (Paríž a Normandia) Súvisiace linky: Ukážky zámkov na Loire s hudbou: Les Chateaux de la Loire
Tour de France, 11. etapa, 15.7.2009 Vatan Plánovanou súčasťou tohtoročného francúzskeho výletu bola aj návšteva štartu etapy Tour de France (vyslovuje sa "túrd´fráns") - TdF. Prvé preteky sa konali v r. 1903 na popud žurnalistu časopisu L´Auto pána Géo Lefévre, zúčastnilo sa ho 60 cyklistov, trasa bola 2500 km (víťaz Maurice Garin). Tohto roku na štarte bolo 180 cyklistov a trasa bola dlhá 3459,5 km. Našim cieľom bolo zažiť atmosféru pretekov a z blízka pozorovať známych cyklistov. Vybrali sme si 11.etapu z Vatan do Saint-Fargeau (192 km). Mesto Vatan je malá obec s 2000 obyvateľmi. Slovo Vatan vo francúzštine pripomína slovného spojenia „choď preč“, čo bolo pre štart etapy symbolické. Vatan je mestečko v oblasti (region) Champagne Berryn, medzi Vierzon a Châteauroux, a je časťou provincie (department) Indre. V obci Vatan nás čakala úžasná atmosféra – ulice plné ľudí, na hlavnom námestí pred radnicou (Hôtel de ville) bola postavená tribúna, pripravený bol bohatý kultúrny program (tradičné tance, živá hudba), neúnavný konferenciér, ktorý významne prispel k udržaniu dobrej atmosféry a predpretekového napätia. Všade dookola boli ponúkané rôzne suveníry s logom TdF, čo sme aj my využili. Najviac obliehaným stánkom a klubom bol kazašský Astana, ktorého členmi bol i celkový víťaz Španiel Alberto Contador a legenda TdF – jeho 7-násobný víťaz 38-ročný Lance Armstrong (narodil sa 18.9.1971). O 11. hod. sme obdivovali tradičný alegorický sprievod (Caravane), ktorý nám Slovákom pripomínal vinobranie, dožinky či prvý máj. V sprievode sa predstavili najmä hlavní sponzori podujatia. Po sprievode sa na tribúne predstavili postupne všetci cyklisti, ktorí sa podpísali do pamätnej knihy. Niektorých cyklistov najzvučnejších mien sa nám podarilo odfotografovať z bezprostrednej blízkosti. Atmosféra štartu pretekov bola veľkým zážitkom a neprekážalo nám ani rozpálené, slnkom zaliate námestie, ani tlačenica v dave fanúšikov. Obdivovali sme bicykle, oblečenie, prilby účastníkov a ticho sme závideli chudé šľachovité postavy cyklistov... O 12:30 hod. za jasotu divákov cyklisti odštartovali na 192 km prevažne rovinatú etapu. Boli sme pri tom. Za cyklistami nasledovala nekonečná kolóna klubových autobusov, servisných a zdravotníckych vozidiel, motoriek s kamerami a ďalšou technikou. Pozoruhodné bolo najmä veľké množstvo náhradných bicyklov. Organizácia štartu bola dokonalá a okamžite po štarte pelotónu boli technické zariadenia demontované a presunuté na štart ďalšej etapy. „Našu“ etapu vyhral Angličan Mark Cavendish (AG2R-La Mondiale), ktorý ich vyhral na TdF 2009 celkovo šesť. Nositeľom žltého trička aj po tejto etape zostal Talian Rinaldo Nocentini, mediálna hviezda Američan Lance Armstrong bol po nej v celkovom poradí tretí, Čech Roman Kreuziger (Liquigas) 14. (konečné umiestnenie na 9. mieste) a Slovák Peter Velits (Team Milram) 29. (v konečnom poradí na 32. mieste). Veľké množstvo divákov na TdF 2009 bolo aj vďaka účasti legendy Lance Armstronga, ktorý sa vrátil po troch rokoch, a zvýšil počet divákov pri trati i pri obrazovkách približne na dvojnásobok. Do cieľa TdF v Paríži na Champs Elysée prišlo 156 cyklistov, ktorí prešli spolu 3459,5 km. Súvisiace odkazy: Tour de France 2011
Letný prechod Malými Karpatmi, 4.7. 2009 Starý most - Železná studnička (studienka) - Červený kríž - Biely kríž - Košarisko - Lozorno - Stupava - U starého bicykla - Devínska Nová Ves - Devín – U Ferdinanda (Lazaretská) Dĺžka trasy: 92 km Počet účastníkov: 9 Horúce letné počasia láka k úkrytu v tôni lesov. Po neobvykle rýchlom výstupe na Biely kríž nás čakal zjazd na Košarisko. Po korzických kopcoch sa nám opäť zdalo, že prechádzame len drobnými terénnymi nerovnosťami. Lesné cesty sú neoznačené, len šípka na zemi naznačovala tým menej skúseným kadiaľ ísť. Na Košarisku sme sa presunuli v časopriestore pri stretnutí s deťmi kvetov - Hippies vyznávajúcich kvetinové a voľnomyšlienkárske hodnoty tej doby. Okrem nich sme tu stretli aj našu sympatizantku doktorku Katku, a ďalších známych horských cyklistov. Zapadnutý kút bol zatvorený z dôvodu čerpania dovolenky. Najkrajší zjazd nás ešte len čakal, po novej asfaltovej ceste, v peknom lese, a čochvíľa sme sa ocitli v Lozorne pri jazere, neďaleko od ktorého tiež čapujú pivo Bernard v reštaurácii Karpatský dvor. Hlad nás však hnal ďalej do obľúbenej reštaurácie Milica na námestí v Stupave, ktorú nám odporučil náš člen Martin. Presvedčili sme sa že tu varia výborne, porcie sú veľké, za primerané ceny. Jedlo počas obedňajšej horúčavy sme trávili v amfiteátri nad Stupavou v peknom prostredí ihličnatého lesa (letného kina) kde čapujú 6 druhov pív. Tentoraz sme ochutnali najmä Krkonošský tmavý špeciál a Hoegaarden, tmavé Bernard pivo čapovali pri našej poslednej návšteve 19.6.2009, v túto sobotu však Bernard nebol, keďže pivá pravidelne obmieňajú, asi v zmysle hesla „zmena je život“. Dobre sme si však posedeli v príjemnom prostredí a kochali sme sa pohľadom na kozy. Po novej cykloceste s pevnými prekážkami uprostred začínajúcej pri mestskej časti Mást sme sa presunuli smerom k podniku U Starého bicykla, kde sme prečkali mrholenie. Letná miestna búrka s prietržou mračien nás zastihla pod hradom Devín pod stanovou strechou výletnej reštaurácie. To najlepšie na záver – rehydratácia U Ferdinanda, konečne nepasterizované pivo Bernard a pochúťky k pivu, niektoré aj s antikoncepčnými účinkami, čo sa týka vône i názvu (Dych mŕtvej milenky, Olomoucke syrečky nakladané v pive Bernard)... Súvisiace akcie: Cez jesenné Karpaty na Záhorie, 18.10.2008 Malé Karpaty - dvojnásobý prechod cez hrebeň 17.6.2006 Súvisiace linky: Woodstock 1969 River Park nachystal pre chodcov prekvapenie - vodnú priekopu Do Budapešti na bicykli za jeden deň, 26.6. – 2. 7. 2009 Bratislava (Karlova Ves)-Hamuliakovo-Čilistov-Kyselica-Gabčíkovo-Sap-Medveďov-Číčov-Komárno-Komárom-Dorog-Pilisvorosvár-Budapešť (Júlia utca) Dĺžka trasy: 450 km Zostava: Braňo a Peter Trasa: Bratislava (Karlova Ves)-Hamuliakovo-Čilistov-Kyselica-Gabčíkovo-Sap-Medveďov-Číčov-Komárno-Komárom-Dorog-Pilisvorosvár-Budapešť (Júlia utca). Technické údaje: 204 km, čistý čas na bicykli 9 hod. 46 minút, priemerná rýchlosť 21 km/h, priemerná pulzová frekvencia srdca 145/min., maximálna pulzová frekvencia srdca 174/min. Odchod z Bratislavy 6:30 hod., príchod do Budapešti o 20:00 hod. Do Budapešti sme sa rozhodli ísť s cieľom navštíviť medzinárodný epileptologický kongres, aby sme nové poznatky mohli využiť v edukácii a podpore pacientov trpiacich na túto chorobu, združených v pacientskej organizácii EPI Klub Epilepsia je tzv. záchvatové ochorenie, ktoré sa prejavuje poruchami vedomia, kŕčmi alebo poruchami správania. Záchvaty trvajú niekoľko sekúnd až minút, na prvý pohľad vyzerajú často dramaticky. Opakujú sa nepravidelne od jedného záchvatu za rok až po množstvo záchvatov denne. Príčiny sú rôzne – vrodené anomálie mozgu, úrazy, alkoholizmus, drogy, nádory, zápaly, takmer všetky ochorenia mozgu môžu spôsobovať epileptické záchvaty. Epileptici sú vystavení mnohým obmedzeniam – nemôžu riadiť motorové vozidlá, pracovať v rizikových povolaniach, v zmenných prevádzkach, nesmú piť alkohol atď. Viac informácii je v článku Životospráva chorých s epileptickými záchvatmi Z Bratislavy sme vyrazili o 6:30 hod po hrádzi na ľavom brehu Dunaja do Gabčíkova a do Komárna sme prišli už pred 12. hodinou, priemerka bola vyše 30km/hod. Mali sme ideálne cyklistické počasie – pod mrakom a takmer bezvetrie. Z Komárna sme išli po autocestách, cesta bola nebezpečná – úzka, zlý povrch, veľa kamiónov, navyše nás zachytil dážď a fúkal bočný vietor. Do Budapešti sme prišli o 20:00 hod. Cesta cez Szentendre, kadiaľ išli naši cyklisti opakovane, je síce dlhšia, ale bezpečnejšia a krajšia. Okrem kongresu sme si poriadne pozreli Budapešť so sprievodcom Petrom, ktorý sa tam cíti ako doma. Príjemným prekvapením pobytu bola aj návšteva Braňovej rodinky. Naspäť sme si trasu rozdelili na dva dni. Prvý deň trasa Budapešť – Szentendre – Pomáz – Esztergom – Štúrovo. mali sme pekné počasie, teplo ale aj krátky osviežujúci dážď. Technické údaje: 76 km, čistý čas na bicykli 3hod. 45 min., priemerná frekvencia srdca 142/min. maximálna 180/min. Za Budapešťou bola rovina, od Szentendre po Ostrihom prechod cez kopce náročnosťou podobné ako Pezinská Baba, kde sme si užili viaceré pekné zjazdy (max. rýchlosť 60 km/hod). Táto oblasť sa nazýva aj ako Duna-Ipoli Nemzeti park Druhý deň cesty: trasa Štúrovo – Mužla (má družbu s Malinovom, čo je bydlisko Petra) – Iža – Komárno – Číčov – Medveďov – Sáp – Gabčíkovo – Kyselica – Hamuliakovo – Bratislava, Technické údaje: 170 km, čistý čas na bicykli 7 hod. 53 min., priemerná frekvencia srdca 140/min., maximálne 173/min. Odchod: 9:00 hod., príchod do Bratislavy 19:30 hod. Neskorý obed sme si dali v čárde v Sápe (Szap) . Druhý deň bolo pre cyklistiku extrémne teplo, takmer bezvetrie, v pitnom režime sme postupne prešli od piva na džúsové striky, pred Bratislavou nás zastihla búrka a strávili sme ju v reštaurácii Relax pri Bratislave na ľavom brehu Dunaja. Súvisiace akcie: Putovanie za krásami južného Slovenska cestou do Szentendre pri Budapešti, 26. – 29. 6. 2008 PEZINSKÝ CYKLOMARATÓN 2006 - Dunajská cyklocesta do Szentendre (pri Budapešti) 1. - 4.6.2006
Cyklovýlety na Korzike - Calvi 5.6. - 14.6.2009 (2. časť) Bratislava - Calvi - Bratislava (autobus) Dĺžka trasy: 290 km Pondelňajšia druhá etapa bola ešte náročnejšia ako prvá (technické údaje: vzdialenosť 91,21 km, priemerna rýchlosť 17,5 km/hod., maximálna rýchlosť 45,5 km /hod.; trasa: Calvi – Bocca di Marsolino – údolie Fango – Monte Estremo – späť údolím – západné pobrežie – Calvi). Hneď na úvod nás čakal prudký výstup na Bocca di Marsolino (443mnm) a odtiaľ dlhý zjazd až k rieke Fango takmer na úroveň mora. Údolie rieky Fango je prírodnou rezerváciou Filosorma a išli sme hore prúdom asi 10 km až k Monte Estremo (200mnm) na západnom úbočí masívu Monte Cinto. V rieke Fango sa dá vynikajúco kúpať, čo sme aj využili. Rieka vytvára meandre, v niektorých z nich je prúdenie vody pomalšie a voda má tak príjemnú teplotu. Cestou späť sme sa vracali údolím rieky a do Calvi sme pokračovali relatívne pustým a neobývaným západným pobrežím. Táto posledná časť trasy bola veľmi náročná, pretože sa ide vlnitým terénom s neustálymi stúpaniami, pričom za každým mysom sme túžobne očakávali v dobrej nádeji cieľ, ktorý bol stále v nedohľadne. Krásne výhľady na skalné útesy vynárajúce sa z morských vĺn vynahradili niektoré masochistické úseky tejto krásnej prímorskej malo frekventovanej asfaltovej cesty. Navyše nebolo kde „dotankovať“ tekutiny, a tak sme do Calvi prišli dehydratovaní, unavení, ale spokojní, že sme celú trasu prešli. (foto 6) Utorok nás čakal - podobne ako v roku 2006 - výlet do Bonifacio. Je to mestečko na samom juhu Korziky, kde sa turista rád opakovane vráti. Cesta autobusom nám trvala z Calvi vyše 4 hodiny. Vysoké bralo, na ktorom sa nachádza staré mesto so stredovekou pevnosťou vybudovanou Janovčanmi, sa týči nad úzkym 1500m dlhým zálivom. Úžasnú atmosféru mesta vytvárajú úzke malebné uličky plné turistov. Bonifacio opriadajú rôzne legendy, napr. Aragónske schody, nedobytnosť počas stáročí, korzári a pod. Vďaka výbornej viditeľnosti sme mohli dobre pozorovať neďalekú Sardíniu. Na záver pobytu v meste odporúčame plavbu loďou (8 € na osobu) do neďalekých jaskýň a zátok (calanque) a plavbu okolo mesta k najznámejšej skale Korziky nazývanej zrnko piesku (Grain de Sable). Pohľad z mora na mesto na vysokom bielom vápencovom brale je jedinečný, a žiadny návštevník mesta Bonifacio by si ho nemal nechať ujsť. (foto 7) V stredu sme si požičali auto Peugeot Bipper (na 1 deň 96 € + 17 € poistné proti všetkým rizikám), aby sme si urobili výlet do Porto, podrobnejšie zmapovali údolie rieky Fango a navštívili večerné Ille Rousse. Porto je vzdialené 70 km od Calvi, leží na západnom pobreží a je považované za jedno z najkrajších letovísk na Korzike. Cestou tam sme prešli po pobreží náročnými serpentínami a cestou ktorá nebola v najlepšom stave. Porto nás však nesklamalo, maličké mestečko s veľkou plážou a s malým prístavom je situované v rozkošnej zátoke obklopené vysokými horami. Zátoke dominuje Janovská veža (Tour genoise), čo je strážna veža postavená v 16. storočí v rámci obranného systému proti nájazdom korzárov, ktorí unášali ľudí na trhy otrokov v Severnej Afrike (celkovo ich bolo 85 dookola ostrova). V prípade ohrozenia sa na vrchole zapálili signalizačné ohne, aby obyvateľstvo mohlo ujsť pred pirátmi do hôr. Po návrate do kempu sme navečer vyrazili ešte do mesta Ille Rousse 25 km východne od Calvi, ktoré dal vybudoval tzv. otec národa Pascal Paoli počas korzickej nezávislosti v 18. storočí. Dnes je to vyhľadávané rušné turistické stredisko s veľkým stredovým námestím, peknou plážou, a neďalekým ostrovom z červeného granitu, na ktorom je postavená janovská veža. (foto 8) Vo štvrtok a v piatok absolvovali viacerí z nás opakované výlety do Foret Bonifato ("k Bulharovi") - dĺžka trasy 46,7 km, nadmorská výška 535 mnm. Náročné stúpanie bolo odmenené čľapkaním sa v potoku (635 mnm), ochutnávkou výborného vína v malebnom prostredí, konzumáciou omelety s miestnym syrom (8 €) a pekným zjazdom - prakticky až do Calvi. Foret Bonifato je východiskom mnohých peších túr. Niektorí z cyklistov si ako pamiatku z tohto výletu odniesli cestný korzický lišaj v podobe oderkov na rôznych častiach tela...(foto 9) Príroda Korziku nazývajú aj „hora v mori“, pretože je veľmi kopcovitá, najvyšší vrh Monte Cinto (2706mnm) je dokonca vyšší ako náš Gerlach. Korzika je jedna z mála krajín Európy, kde je zachovaná vo veľkej miere panenská divoká príroda. Na Korzike rastie vyše 2000 druhov rastlín, z drevín u nás bežne nerastúcich sú to eukalypty, cédre, korkové duby. Na cestách môžete stretnúť diviakov, ale aj voľne sa pohybujúce domáce zvieratá – kravy, kone, kozy, ovce, prasce. Pri potulkách bicyklom sme mali možnosť obdivovať všetky krásy korzickej fauny a flóry, obišli sme aj skarabea so svojim nákladom. Pobyt v kempingu zvukomalebne dotvárali žaby v umelom kanáli a po nociach vždy spustili hlasný koncert. (foto 10) Vegetácia Korziky Herpetofauna Korziky Korzika flóra - video Čo vidieť pod hladinou mora Cesta späť bola tiež náročná, 2,5 hodiny autobusom z Calvi do Bastie, 4 hodiny trajekt Bastia – Livorno a 15 hodín autobusom trasou Livorno – Florencia – Bologne – Venezia – Klagenfurt – Viedeň – Bratislava. Na rozdiel od minulého výletu tento raz nás doma privítalo pekné slnečné počasie. (foto 11) Poďakovanie: Ďakujeme hlavnému organizátorovi zájazdu Lackovi O. za organizáciu cesty, pobytu a prípravu cyklistických etáp, vodičom MT-TOUR za profesionálnu jazdu a pohodu v autobuse, Cyklojurajovi za tlmočenie a sprievodcovské služby a všetkým účastníkom za pohodovú a tolerantnú atmosféru. Výbor Cykloklubu Apollo zaradil tento zájazd do svojho plánu akcií a prispel na cestu aj finančne, za čo patrí vďaka najmä predsedovi Lackovi Zv. Súvisiace a odporúčané linky: Korzika (Corse) LLLenka, Korzika 2007 Odporúčaná literatúra: Jiří Jokl: Ostrov tisíce vůní. První český cykloprůvodce Korsikou. Vydavateľ: Cykloknihy 2008. 312 stran, 66 mapek, 183 fotek. Rukopis tejto knihy získal 1. cenu v literárnej súťaži poriadanej vydavateľstvom CYKLOKNIHY v roku 2007. Autor bol na Korzike 101 dní, prešiel tam na cestnom bicykli 2800 km a na horskom bicykli 4500 km. Ideálny čas na návštevu Korziky je druhá polovica mája a jún. V knihe je podrobne opísaných odporúčaných 66 cyklotúr. Na poznanie Korziky na bicykli je podľa autora potrebných minimálne 12 - 14 dní, denne je potrebné prejsť 120 km s prevýšením 1000 – 1500 metrov... Link na nákup knihy Kúpa knihy eplanet Fotografie: 1. Osoby a obsadenie 2. Cesta na Korziku 3. Ubytovanie v kempe 4. Mesto Calvi a okolie 5. Prvá spoločná cyklotúra 6. Druhá spoločná cyklotúra 7. Výlet do Bonifacio 8. Výlet do Porto a Ille Rousse 9. Cyklovýlety do Foret Bonifato 10. Krásy korzickej prírody 11. Cesta späť Návrat na 1. časť Cyklovýlety na Korzike - Calvi 5.6. - 14.6.2009 (1. časť) Cyklovýlety na Korzike - Calvi 5.6. - 14.6.2009 (1. časť) Bratislava - Korzika - Bratislava (autobus s prívesom) Dĺžka trasy: 290 km Po 3 rokoch Cykloklub Apollo zorganizoval opäť cyklozájazd na ostrov Korzika. Tento raz bol úplne vo vlastnej réžii, hlavným organizátorom bol Lacko O., tak trochu aj za našej pomoci. Zúčastnilo sa ho 42 cyklistov, vrátane našich členov z Bernard Cykloklub Slovakia. (foto 1) Odchádzali sme spod Starého mosta v piatok 5.6.2009 po 16. hodine a do Livorna sme prišli akurát včas - hodinu pred ranným odchodom trajektu Moby Lines, po 4 hodinách plavby nás privítala Bastia. Minule sme boli na Moriani plage na východnom pobreží, teraz sme išli pozrieť najmä západné pobrežie okolo výletného centra Calvi. (foto 2) Ubytovaní sme boli v kempingu Les Castors (le castor = bobor) priamo v dolnom meste v tzv. mobil-home pre 4 osoby – síce s relatívne stiesnenými priestormi, ale výborne vybavenou kuchyňou. Tam viacerí mohli ukázať svoje kuchárske umenie. Z kempu bolo len pár krokov do mesta i na pláž. (foto 3) Calvi je „hlavné mesto“ oblasti Balagne, nachádza sa v prekrásnej zátoke so 6km dlhou pieskovou plážou obkolesenou píniami, v okolí je hornatý kraj s ideálnou možnosťou náročných cyklotúr. Mestu dominuje citadela, čo je stará janovská bašta zo 14. storočia, kde sa údajne narodil Krištof Kolumbus. Pod citadelou sa nachádza tzv. dolné mesto „la marine“ s úzkymi malebnými uličkami plnými obchodov a reštaurácií. Nad mestom je je postavená kaplnka Notre-Dame-de-la-Serra so sochou Panny Márie, odkiaľ je nádherný výhľad na Calvi a okolie. (foto 4) Prvú cyklotúru sme absolvovali hneď v nedeľu (technické údaje: dĺžka trasy 67 km, priemerka 17,2 km/hod., max. 52 km/hod.; trasa: Calvi - Calenzana – Zilia – Cassano – Montemaggiore – Cateri – Sant Antonino – Aregno – Algajola – Lumio – Calvi). Prvá zastávka bola v Calenzana (280 mnm), kde sme si nabrali čerstvej vody z fontány na námestí. Ďalšia zastávka bola Zilia (380 mnm), tu sme si dali drink – jedni miestne víno (0,75l za 30€), iní pivo (0,33l za 3€). V Zilia sú zdroje pitnej bikarbonátovej a málo mineralizovanej vody. Zo Zilia sme išli do Montemaggiore s pekným výhľadom na more a cez priesmyk Col de Salvi (509mnm) a prudkým zjazdom do Cateri (360mnm) a opäť prudkým stúpaním do Sant Antonino (480mnm). Sant Antonino je turistickou atrakciou s úzkymi kamennými uličkami. Zastihol nás tam poriadny lejak, tak sme v miestnej vinotéke popili víno – ochutnali sme biele, ružové, aj červené. Po prehliadke mesta sme zišli cez Aregno až do Algajola, kde sme sa zastavili na pláži. Časť cyklistov prečkala dážď v opustenej reštaurácii, kde ich prichýlila majiteľka s dôverou, že neodpijú z bohatej ponuky z jej nikým nestráženého baru. Z Algajola nás pred Calvi čakal posledný výstup 200 mnm cez Lumio. (foto 5) Fotografie: 1. Osoby a obsadenie 2. Cesta na Korziku 3. Ubytovanie v kempe 4. Mesto Calvi a okolie 5. Prvá spoločná cyklotúra 6. Druhá spoločná cyklotúra 7. Výlet do Bonifacio 8. Výlet do Porto a Ille Rousse 9. Cyklovýlety do Foret Bonifato 10. Krásy korzickej prírody 11. Cesta späť Pokračovanie: Cyklovýlety na Korzike - Calvi 5.6. - 14.6.2009 (2. časť) Cyklotúra Nádeje, 27.5.2009 Sad Janka Kráľa - Bufet Obrátka - Sad Janka Kráľa Dĺžka trasy: 36 km Bernard Cykloklub a Združenie sclerosis multiplex Nádej nadviazali spoluprácu v roku 2008 - akcia Na bicykli so sclerosis mutiplex. Tohto roku sme v stredu 27. mája spolu organizovali míting pri príležitosti Prvého svetového dňa sclerosis multiplex (worldMSday) a s tým spojenú 1. Cyklotúru Nádeje. Akcia bola mediálne propagovaná v televíziách, rozhlase, novinách a spravodajsky bola pokrytá v hlavných správach STV. Stretnutie pacientov so sclerosis multiplex sa konalo pred Národným divadlom na Hviezdoslavovom námestí. Na dobrú náladu zahral Bukasový masív pod vedením nášho priateľa Imina Dugoviča a podporiť nás prišiel osobne aj samotný pán minister zdravotníctva Richard Raši. Podujatie moderovala Paťa Jarjabková a súčasne vyhlásila finančnú zbierku, v ktorej nakoniec sa vyzbieralo 1860 €. Po vydarenom happeningu sa pacienti vybrali pešo, za pomoci barli, ale aj na vozíčkoch prekonať symbolicky mosty oddeľujúce ich od zdravých – prešli Novým mostom na druhú stranu Dunaja v spoločnosti pána ministra. Tam ich čakali zdraví cyklisti. Sad Janka Kráľa sa začervenal najmä dresmi partnerského Cykloklubu Apollo na čele s predsedom Lackom, zakladajúcim členom Ferim a prakticky celým výborom. Na všetkých čakalo bohaté občerstvenie – vynikajúci guláš sponzorovaný Slovenskou reštauráciou, nealko, pivo Bernard, talianská presso káva darovaná firmou Pekur, skvelé zákusky pripravené - z lásky - samotnými pacientmi. Cyklisti podporili finančnú zbierku v prospech pacientov každý sumou minimálne 5€. Pri registrácii dostali každý pekné tričko, cyklistickú fľašu, drobné darčeky od VšZP, certifikát o účasti, ale najväčšou odmenou im boli vďačné úsmevy pacientov. Nasledovala samotná Cyklotúra Nádeje: 57 registrovaných cyklistov odštartovalo o 16. hodine, trasa bola Sad Janka Kráľa – Obrátka a späť. Na Obrátke nás čakali kolegovia z Cyklo Slovakia Bratislava s párkami a rehydratáciou vo forme piva Bernard a nealko nápojmi. Cestou späť bol výnimočne silný protivietor, takže sme museli podať aj dobré športové výkony, najmä tí v čele pelotónu. Inak počasie bolo optimálne a cyklocesty boli tak vyhradené len pre nás. Poďakovanie: Akciu podporili o.i. predseda vlády Robert Fico svojou záštitou i finančným príspevkom, minister zdravotníctva Richard Raši aj osobnou účasťou, starostovia Andrej Petrek a Milan Ftáčnik záštitou, podporou a aj osobnou účasťou. Akciu ďalej podporil Stanislav Bernard, spolumajiteľ rodinného pivovaru Bernard a čestný predseda Bernard Cykloklubu Slovakia. Za technické zabezpečenie ďakujeme najmä a.s. Incheba, za pomoc všetkým ostatným sponzorom. Bernard Cykloklub Slovakia prispel na túto akciu významnou finančnou sumou ako aj organizačne. Je potrebné poďakovať všetkým organizátorom, najmä Jarke Valčekovej, predsedkyni Združenia Nádej. Hlavná vďaka však patrí všetkým účastníkom, najmä cyklistom, ktorí prišli symbolicky podporiť chorých. Sclerosis multiplex je ochorenie, ktoré postihuje mladých ľudí – vzniká najčastejšie medzi 18.- 30. rokom života (dievčatá 3x viac ako chlapcov), teda v čase najväčších životných očakávaní a fyzického rozkvetu. Mnohí z nich končia na invalidnom vozíku. Podstatou je poškodenie nervového systému (nervových dráh), ktoré sa prejavuje poruchami videnia, citlivosti, močenia, ale najmä poruchou koordinácie pohybov a ochrnutím. Fotografie: Prípravy - Sad Janka Kráľa Prípravy - Hviezdoslavove námestie Krok so sclerosis multiplex Verejná zbierka Spoločný prechod cez Dunaj Stretnutie v Sade Janka Kráľa Štart Cyklotúry Nádeje Občerstvenie v bufete Obrátka Cieľ cyklotúry v Sade Janka Kráľa GPS mapy Cyklotúry Nádeje Fotografie I na stránke Cykloklubu APOLLO Fotografie II na stránke Cykloklubu APOLLO Májový výlet na Moravské pole a do Barcelony, 16.5.2009 Bratislava – Hainburg – Stopfenreuth – Loimersdorf – Teichhof – Marchfeldkanal – Haringsee – Fuchsenbigl – Breitstetten – Orth an der Donau – Hainburg – Bratislava Dĺžka trasy: 90 km V poslednom čase leto prichádza skôr a „studený máj, v stodole raj“ prestáva byť pravdou (pranostiky). Ale v sobotu 16. mája to pravdou bola – bolo chladno, veterno a aj pršalo. Napriek tomu sme sa vybrali na cyklotúru na Moravské pole (Marchfeld). Silný protivietor preveroval našu kondíciu. V Hainburgu sme prešli mostom na ľavý breh Dunaja a po hrádzi sme pokračovali do Stopfenreuth, kde nás zastihol silný dážď. V príjemnej reštaurácii (Forsthaus) sme ho prežili pri dobrom obede, potom sme pokračovali k dunajskému kanálu (Marchfeldkanal), ktorý vychádza z Viedne a končí za mestom Hainburg. V Breitstetten sme stihli prípravy na hasičskú zábavu v miestnej zbrojnici (Feuerwehrhaus). Ďalším cieľom bolo historické mesto Orth s jeho hradom (Schloss Orth), ktorý bol kompletne renovovaný v rokoch 2004-2005. Pri Orthe sme sa zastavili pri Dunaji a po dobrej káve pokračovali po hrádzi domov. Cestou sme sa zastavili, aby sme sa pokochali krásou jarnej prírody a poľných kvetov. Cyklomajo mal smolu/šťastie, v tom čase bol v meste Barcelona, kde skúmal aké sú tam možnosti cykloturistiky. Fotky sú na konci.
Na návšteve bocianov a vtáctva pri Neziderskom jazere - 2. časť, 9.5.2009 Parndof - Neusiedl am See - Weiden am See - Podersdorf am See - Illmitz - Mörbisch am See - Rust - Oggau am Neusiedler See - Donnerskirchen - Purbach am Neusiedler See - Breintenbrunn - Neusiedl am See - Parndorf Dĺžka trasy: 95 km Počet účastníkov: 11 Súvisiace akcie: Na návšteve bocianov a vtáctva pri Neziderskom jazere - 1. časť, 25.4.2009 Technické údaje: Vzdialenosť 94,78 km, Priemerna rýchlosť 21 km/hod., Maximálna rýchlosť 41 km/hod., Čistý čas jazdy: 4 hodiny 30 minút, 06 sekúnd (CM) Vítanie jari a Prvomájový Trojhran s Cykloapollom, Prvý máj na Kube 1.5.2009 Starý most - Staroprameň - Rusovce - Trojhran - Obrátka - Dobrohošť - Modrá Čajka - Staroprameň - Starý most Dĺžka trasy: 80 km Počet účastníkov: 80 Cykloklub APOLLO zorganizoval dňa 1. mája 2009 už 12. ročník cykloturistického podujatia pod názvom "Vítanie jari". Toto podujatie bolo spojené aj s návštevou trojhranice Slovensko-Rakúsko-Maďarsko (Trojhran, Trojmedzie SK-A-H), kde sme tradičným šumivým "kolkom" oslávili výročie vstupu do EU. Športové súťaže sa tentoraz neodohrávali vo Vojke ako po minulé roky, ale na futbalovom štadióne Dobrohošť, kde nás privítal aj starosta obce. Nechýbal tradičný guláš, pečená klobása, streľba zo vzduchovky, či minifutbal. Prevažne slnečné premenlivé počasie bolo sprevádzané severozápadným vetrom, ktorý pri návrate preveril fyzickú trénovanosť účastníkov podujatia. Snažili sme sa v cyklobalíku vytvoriť vetrolamy zo silných jedincov na spôsob husacích kŕdľov. Ďakujeme organizátorom: predsedovi Lackovi, Ferkovi, Sašovi ako aj ďalším členom Cykloapolla za skvelú organizáciu a výbornú atmosféru na tomto podujatí. Náš predseda Juraj oslávil Prvý máj na Kube, fotografie sú na konci reportáže... Súvisiace linky (a ďalšie fotografie): Vítanie jari 1.5.2009 (fotografie Cykloapollo) Karel Hynek Mácha: Máj Súvisiace akcie: Prvomájový Trojhran a Zadunajský majáles 1.5.2007, Vítanie jari vo Vojke nad Dunajom 3.5.2008, Vítanie jari vo Vojke a Bodíky 6.5.2006 Technické údaje: Počet km: 80,08, priemerná rýchlosť 21,2 km/hod (tam 26 km/hod.), max. rýchlosť 48,9 km/hod., čistý čas jazdy 3 hodiny, 45 minút, 43 sekúnd (CM) Na návšteve bocianov a vtáctva pri Neziderskom jazere - 1. časť, 25.4.2009 Bruck / Leitha – Purbach – Donnerskirchen – Oggau am Neusiedler See – Rust – Podersdorf am See – Weiden am See – Neusiedel – Parndorf Dĺžka trasy: 90 km Počet účastníkov: 10 Ideálny odporúčaný čas na návštevu Neziderského jazera (Neusiedler See) je posledný aprílový a prvý májový týždeň. Prechádzali sme síce cez už práve odkvitnutú, mierne kopcovitú, čerešňovú cyklocestu (B12 - Cyklistická trasa Čerešňové kvety – Kirchblütenradweg 43 km, s pripojením na cyklocestu B10), ale chceli sme pozorovať bocianov a iné vtáctvo, najmä mladé húsatka - Spoločnosť pre ochranu vtáctva. Svoj domov tu našlo približne 320 druhov vtákov. Bociani (nem. Storch) sú svojim životným partnerom verní po celý život (asi preto nosia deti a sú symbolom rodiny), a ich prejavy vzájomnej náklonnosti sme mohli pozorovať aj v ich hniezdach. Počet bocianich hniezdnych párov však každoročne ubúda. Spomenuli sme si aj na bocianov, ktorí sa sem už nemohli vrátiť pretože minulý rok dlhú cestu neprežili. Pozdravili sme aj Turka v komíne, aby ho videli aj tí, ktorí s nami neboli na výlete do Purbachu a nepoznali ešte jeho príbeh - legendu. Mestečko Rust nás znovu očarilo romantickým námestím, kvalitným vínom i gastronómiou. Tu sme zistili, že jednodňový výlet je na pozorovanie vtákov veľmi krátky, a cieľ cesty mohol byť splnený len za dva dni, preto tento výlet spojený s pozorovaním vtáčich rodín a ich prírastkov bude mať pokračovanie. Rýchlou, stredne veľkou loďou, vedenou sympatickým kapitánom, sme sa preplavili z Rustu do Podersdorfu za 5,80 €, túto dlhšiu lodnú cestu sme absolvovali po prvýkrát. Nemohla chýbať ani spoločná fotografia pri mlyne, a už nás čakala len hedonistická časť výletu – Mojito pri romantickom západe slnka nad Neziderským jazerom v Neusiedl am See. Oslávili sme aj meniny nášho predsedu, ktorý v tom čase vychutnával podobné nápoje v Havane. Takže tohtoročný, na tento deň plánovaný Jurajský cyklovýlet bol odročený. Pohostil nás však ďalší sympatizant s rovnakým menom – Ďuri. Ďakujeme jemu i všetkým za pohodovú a radostnú atmosféru. Súvisiace linky: Neusiedler See - príroda, Blog Ďuri Čižmárik, Nationalpark, Vogelzug, Frühjahr, Kam lietajú letci na dlhé trate? Súvisiace akcie: Burgenland a Neziderské jazero - Podersdorf 22.4.2006, 100 jarných kilometrov – okolo Neusiedler See v Rakúsku 26.4.2008, 100 jesenných kilometrov – okolo Neziderského jazera v Rakúsku 11.10.2008, Cykloapollo: NP SEEWINKEL A NEUSIEDLERSEE (Jazerný kút a Neziderské jazero), Na návšteve bocianov a vtáctva pri Neziderskom jazere - 2. časť, 9.5.2009 100 jarných viedenských a pridunajských cyklokilometrov, 18.4.2009 Viedeň - Orth - Hainburg - Berg - Petržalka Dĺžka trasy: 99 km Počet účastníkov: 10 mapa Viedne Po jarnom pôste prerušenom dvomi marianskymi lukulskými hodami sme sa vydali do mesta Márie Terézie s cieľom potešiť zrak, čuch, chuť a ďalšie zmysly, ale najmä opäť si dobre zabicyklovať v pohodovom kolektíve. Aby sme si mohli vychutnať pamiatky a atrakcie Viedne, zvolili sme kombinovanú cestu, tentoraz tam vlakom, späť bicyklom. Spiatočný dotovaný, a teda lacnejší lístok na vlak, stál 9,20 € + 1 € jedna cesta pre bicykel. Po prehliadke pamätihodností v centre Viedne (Stephansdom, Belveder) sme na trhovisku Naschmarkt v Rybej reštaurácii Nordsee ochutnali zubáča, lososa i plody mora, a nemohla chýbať ani tradičná ochutnávka vychýrenej zmrzliny v Eiss salon Tichy a Eismarillenknödel so sebou. Je to mrazená ovocno-oriešková špecialita vyrábaná od roku 1967. Prešli sme aj vychýrenými ulicami Graben a Kärntnerstrasse, videli sme Hofburg a fotili sme aj budovu Opery. Prešli sme parkom vedľa Prátru a tromi mostami, nasledovala tradičná návšteva u Toniho (Toni´s Inselgrill). Po medzizastávke v Orhte, a cykloceste národným parkom Donau-Auen, sme odpočívali v horárni Forsthaus, kde podávajú veľké porcie výborných rýb, a mávajú vynikajúci mastný chlieb s cibuľou, alebo aj oškvarkový chlieb. Nočný príchod preveril kondíciu, ako aj osvetlovaciu prípravu účastníkov tejto pohodovej cesty v ktorej sa kombinovala návšteva veľkého mesta s pobytom v jarnej prírode lužných pridunajských lesov. Súvisiace linky: Na viedenskom Naschmarkte Súvisiace akcie: Jednosmerný cyklovýlet do májovej Viedne 17.5.2008
Veľkonočná jarná príroda z bicykla, 10. a 11. 4. 2009 Wolfsthal - Hainburg - Kittsee - Pama - Gattendorf - Zurndorf - Neusiedl am see Dĺžka trasy: 104 km Fotografie z jarnej prebúdzajúcej sa prírody. Kvitnúce čerešne (sakury) a broskyne. Burgenland - veľká voda a zaliate polia. Neziderské jazero - surfisti a sviatočná nálada. Bahniatka, tulipány, narcisy a iné kvety jari. Prvé jarné alergény. Vône jari, ktoré sa nedajú virtuálne sprostredkovať, len reálne zažiť. Aj také je veľkonočné bicyklovanie... 100 jarných indoor kilometrov, 5 hodinový cyklomaratón v Goleme, 4.4.2009 Golem Aupark, Golem Avion Dĺžka trasy: 100 km Po rozpačitých zimných tréningoch na stacionárnom bicykli sme sa rozhodli vyskúšať aj skupinové indoorové bicyklovanie, veď všetko je treba skúsiť.. Poznali sme svoje optimálne i maximálne hodnoty pulzovej frekvencie a tak sme mohli rešpektovať rady indoor cykling inštruktorov z Golem Schwinn centrum v Golem clube, na aké percento práve šľapať (na aký pulz). V rytme dobrej hudby a pri pohľadoch na cca 50 účastnikov indoor cyklomaratónu nám čas ubiehal veľmi rýchlo. Striedali sa rovinky, malé i väčšie kopce, ktorých mnohé vrcholy sme dosiahli v stoji. V krátkych prestávkach sme doplňovali tekutiny nami osvedčenými metódami, čím sme sa vyhli (aj) svalovým kŕčom. Chutila nám aj domáca torta i ďalšie pochutiny. Na vlastné počudovanie sme zistili že vládzeme šľapať aj po štvrtej hodine. Navyše sme vyhrali aj tombolu - značkovú kozmetiku Nivea. Ďakujeme organizátorom za dobrú prípravu tohto podujatia a veríme, že budúcu zimu sa budeme stretávať pri takýchto akciách v disko rytme častejšie, najmä v nepriaznivom počasí. V zime sme boli pozvaní na otvorenie Golemu v Avione, kde sa nám tiež veľmi páčilo. Pridali sme tu pár fotografií aj z tohto podujatia. Kardio-stroje a svalo-posilňujúce stroje pomáhajú zlepšiť kondíciu a sú alternatívou pre vysedávanie v zafajčených krčmách a pre športovanie v nepriaznivom počasí. SCHWINN® Cycling je úplne nový indoor cycling program, vytvorený týmom inštruktorov s rozsiahlymi znalosťami a rokmi praxe vo výučbe indoor bicyklovania - Schwinn® IC Pro Indoor Cycling Bike Súvisiace články: Je aerobické vytrvalostné cvičenie mŕtve?, Kondičná kalkulačka, Ako si zmerať maximálnu pulzovú frekvenciu?, Pohybové aktivity - Cvičenie, Fázy aeróbneho tréningu 4. mariánsky cyklovýlet - druhá časť a druhé kolo volieb prezidenta SR, 4.4.2009 Starý most - Relax – Bufet na konci sveta Topoľové - Kalinkovo – Rovinka – Slovnaft - Starý most Dĺžka trasy: 48 km Počet účastníkov: 12 Tohtoročný mariánsky výlet bol rozdelený na dve časti a prerušený otvorením sezóny družobného Cykloklubu Apollo. Zišla sa tu výborná pohodová partia, z ktorých väčšina už mala odvolené. Nebavili sme sa však o politike, a ani o zdravotných problémoch, hoci do nášho kolektívu sympatizantov pribudla ďalšia lekárka Cyklokatka, ktorá deň predtým rozprávala o jarných chorobách v televízii. Pozvanie prijala aj Cyklobea, ktorá mala podrobne naštudované a prejdené mnohé naše cyklotrasy opísané na tejto stránke. Na konci sveta boli však spolu s nami prvýkrát. Atmosféra v reštaurácii Pohostinstvo Kalinkovo bola vynikajúca aj vďaka najmä Ruženke a Milanovi, ktorí skvele zabávali náš malý mariánsky cyklokolektív. Kvalita grilovaných kolienok, rebierok, kapusty - ako aj moravského vína či rezaného piva - presiahla naše očakávania nielen vo výnimočnej kvalite ale aj kvantite jedla, ktoré sme zobrali aj do cyklotašiek. Za gastronómiou nezaostávala ani hudobná produkcia, ktorá nám pripomenula aj piesne z mladosti. Obsluha bola pozorná a nevtieravá, reštaurácia bola plná, a tak sa oplatilo rezervovať miesto už dva týždne vopred. Ďakujeme pani Klaudii a kuchárom za prípravu výborného pohostenia a nevšedného zážitku. Mariansko-lukulské hody skončili pred zotmením a návrat nám uľahčil Milan – skratkou okolo Rovinky po starej hrádzi pomedzi nové vily, rovno medzi továrenské komíny Slovnaftu, ktorý je hlavným sponzorom našich sympatizantov z Cykloklubu Apollo. Na druhý deň ráno - pri hľadaní odstaveného, zatiaľ nezošrotovaného auta - Cyklomajo odfotil prezidentský palác tesne pred príchodom nášho novozvoleného staronového pána prezidenta. V utorok 7.4. prezident SR prijal v Prezidentskom paláci Jeho Veličenstvo Abdullaha II. Ibn Al Husseina, kráľa Jordánskeho hášimovského kráľovstva, ktorý pricestoval na prvú oficiálnu návštevu SR Nasledoval utorňajší popoludňajší výlet do Hainburgu k Dunaju a naša cyklistická sezóna je tak už v plnom prúde... Súvisiace akcie: 4. mariánsky cyklovýlet prvá časť 4. mariánsky cyklovýlet - prvá časť, prvý jarný deň, a prvé kolo volieb prezidenta SR, 21.3.2009 Starý most - Vyza - Obrátka - Vojka - Kyselica - Hamuliakovo - Flinstonovci - Starý most Dĺžka trasy: 81 km Počet účastníkov: 16 Finančná kríza, nestále chladné veterné počasie a choroba niektorých našich členov a sympatizantov sa podpísali na nižšej účasti na prvej časti tradičnej cykloakcie, ktorej súčasťou je aj Happy Hour (HH), počas ktorej cyklista objednáva a Cyklomajo platí :) Oslávenec použil prvýkrát helmu a chránil si tak (okrem cyklopeňaženky) aj hlavu - podobne ako aj predseda družobného Cykloapolla Lacko. Ukázalo sa to ako užitočné, pretože helma ochránila cyklistov počas nárazu do horného rámu dverí pri pešom vstupe do bufetu Obrátka, kde sme sa zvítali s oboma Milanmi - členmi Cyklo Slovakia Bratislava. Pred začiatkom cykloakcie sme sa zúčastnili volieb prezidenta, ktorého volil aj náš predseda. Po súhlase predsedkyne miestnej volebnej komisie bolo nám dovolené ho pri tomto akte odfotografovať. Počasie vyšlo podľa predpovede, bolo chladno, zubaté slnko medzi mrakmi, 6 °C cez obed a 3 °C podvečer, pri atmosferickom tlaku 1024 hPa. Chlad udržal v nezmenenom stave aj rozkvitnuté snežienky, chránené zákonom a kvitnúce (aj) z príležitosti MDŽ. Stromy pučali, a do arktického vzduchu vypúšťali prvé jarné kýchacie a slziace alergény. Prešli sme v Čuňové staré koryto Dunaja, a pozreli sme sa na botel Modrá čajka, kde sa bude v sobotu 28.3.2009 konať otvorenie sezóny Cykloapolla - CYKLOTÚRA do botelu Modrá čajka / Čunovo. Severozápadný vietor nás rýchlo prihnal do cieľa cesty, čím vytvoril mylné predstavy o našej skoro-jarnej kondícii. Po hedonistickej ceste tam nasledovala masochistická cesta späť. Jedlá v reštaurácii Csente čárda vo Vojke boli podľa očakávania vynikajúce, čípeš (pikantné) a veľmi sýte, po fazuľovej/držkovehj/halászle polievke, perkelte/rybe a šomloi haluškách sa ušetrili aj za večeru - bola to tradičná mariánska obžierka.... Asi ešte nikdy nebolo Hamuliakovo tak ďaleko od Kyselice ako tento prvý jarný deň. Nekonečné metre proti studenému vetru preverili kondíciu a vôlovo-morálne vlastnosti všetkých zúčastnených a objedených cyklistov. Po mariánskej vojkovskej žranici sme pokračovali posedením v drevenej terase Pohostinstva pri Gazdovskom dvore v Hamuliakove. Niektorí použili vysokooktánové palivo a následne zapli autocyklopilota, ktorý ich spoľahlivo navigovali popri Flinstonovcom a bývalému Relaxu až do konečného cieľa cesty – do domácej vane naplnenej horúcou vodou... Súvisiace akcie: 3. mariánsky cyklovýlet 29.3.2008 Na petržalskej dunajskej hrádzi 6.11.2008 a 11.11.2008 Zimno-jarný slnečný cyklodeň v Burgenlande, 7.2.2009 Bratislava Starý most – Wolfsthal – Hainburg – Bad Deutsch Altenburg – Edelstal – Berg – Bratislava Starý most Dĺžka trasy: 56 km Teplé počasie v sobotu prebudilo zo zimného spánku nielen medvede, ale aj Bernardov. Tí sa vybrali po vínnej ceste do rakúskeho Burgenlandu, kde ešte nie je potrebné zo zákona si chrániť niektoré dôležité orgány, napríklad hlavu. Tam sa úprimne tešili našej návšteve, čo dávali najavo nielen srdečnými úsmevmi a nepokutovateľnými gestami. Overili sme si, že naozaj berú aj slovenské peniaze, a celkom ich radi vidia. Znovu sme sa presvedčili (na ochutnávke), že víno sa dá robiť aj z hrozna, a ak sa robí najmä pre svoju pivničku, a pre potešenie, tak je vynikajúce... Prekvapilo nás, že v Edusche v Hainburgu už čapujú lepšie pivo ako mnohé naše Europivá, ešte šťastie, že v Bratislave dostať aj Bernard "s čistou hlavou". Dočítali sme sa, že nealkoholické pivo vhodné pre cyklistov (a mníšky) má tiež priaznivý vplyv na cholesterol a na parametre oxidačného stresu - Vplyv nealkoholického piva na lipidový profil ... Cestou sme videli veľa vtákov (s krídlami), ktoré k nám prileteli už v januári. Uvedomili sme si, že vrana k vrane sadá - podobne ako cyklista ku cyklistovi. Obdivovali sme krásne farby prírody pri západe slnka, a stretli sme veľa cyklokamarátov. Mohli sme tak prediskutovať podrobnosti mnohých ďalších akcií, ktoré nás tento rok čakajú. Technické údaje: Teplota vzduchu cez obed bola 14 °C, večer o siedmej bolo 8 °C. Tlak vzduchu bol 991 hPa. Počet prejdených kilometrov 56,41 km, priemerná rýchlosť 17,8 km/hod., maximálna rýchlosť 45,5 km/hod., čas jazdy 3 hodiny 9 minút 25 sekúnd. Na Babe, tentoraz na bežkách, 17.1.2009 Pezinská Baba Dĺžka trasy: 15 km Pezinskú Babu považujú niektorí cyklisti za „malú terénnu nerovnosť“, iní za poriadny kopec. V čase zimy sa tu vo výške 527 m n.n. občas udrží súvislá vrstva snehu na ktorej sa dá - pre tých ktorí majú trpezlivosť čakať na vlek – zjazdovať, a pre vytrvalostných športovcov bežkovať. Ak pravdaže majú kde zaparkovať na nie vždy odhrnutých parkoviskách. Aktuálna snehová situácia sa dá zistiť na stránke Snehové správy. V sobotu 17.1.2009 tu boli dobre upravené bežecké trasy a sneh bol ideálny na bežkovanie. Práve tu prebiehal organizovaný lyžiarsky orientačný beh LOB 2009 na bežkárskych okruhoch. Fungovali aj bufety za ľudové ceny. Tí ktorí to ale s bežkovaním myslia vážne chodia na Skalku, Semmering, či na Bielu stopu - ako napríklad členovia Klubu turistov APOLLO Súvisiace akcie: Z Baby do Rače na bežkách 11.2.2006 Na bežkách zo Zochovej chaty na Pezinskú Babu 19.2.2006 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|