B E R N A R D  C Y K L O K L U B  S L O V A K I A
Meno:
Heslo:

Kto sme
O čo nám ide
Cykloakcie roku 2005
Akcie roku 2006
Akcie roku 2007
Akcie roku 2008
Akcie roku 2009
Akcie roku 2010
Akcie roku 2011
Akcie roku 2012
Akcie roku 2013
Akcie roku 2014
Zaujímavosti
Stanovy
Napíšte nám

2% dane



Priateľské cyklostránky:

Cykloklub Apollo
Klub Bratislavských Turistov
Cykloklub Nižná
Bike Team
CK Svätý Jur
Cyklo Slovakia Bratislava
Cyklopredajňa Športservis




Sicilia letecky, autom - a s vlastným bicyklom 1/2 28.8.2011 – 4.9.2011

Catania
Dĺžka trasy: 288 km

1. časť: Východné pobrežie

Počet účastníkov: 12
Mapa

Sicília je najväčší ostrov v Stredozemnom mori rozlohou ako pol Slovenska. Turistov priťahuje svojou históriou, pamiatkami, pre našinca aj relatívnou tajuplnosťou a exotikou. Ani sami nevieme, ako sme sa rozhodli na tomto vzdialenom mieste absolvovať cykloturistiku.

Cesta a ubytovanie:
Začiatkom roka sme zakúpili letenky u spoločnosti Ryanair aj s prepravou bicyklov (spiatočná letenka Bratislava – Trapani stála priemerne 238 € na osobu, z toho preprava bicykla 80 €). Let trval dve hodiny a boli sme tam. Keďže najatraktívnejšie destinácie sú na východe Sicílie, prenajali sme si 9-miestne auto (Fiat Ducato), v ktorom sa pohodlne prepravilo 6 osôb spolu so 6 bicyklami do najväčšieho mesta Sicílie Catania na úpätí sopky Etna. Etna (3350mnm) je najvyššia a najväčšia činná sopka v Európe. Ubytovali sme sa v bungalovoch kempingu v Camping Jonio, čo bol rodinný kemping s neustálou prítomnosťou príjemných majiteľov. Situovaný bol priamo pri mori, pláž bola na čiernych lávových kameňoch, ale more bolo čisté a teplé. Poloha bola ideálna ako východisko našich výletov do Taorminy, Syrakúz a na Etnu.
Po týždni sme sa presunuli na západné pobrežie do Contrada Spagnola na sever od mesta Marsala, neďaleko Trapani, čo bol výhodné vzhľadom na náš spiatočný odlet v čase východu slnka. Uprednostnili sme tentoraz ubytovanie farmárskeho vidieckého typu uprostred vinohradov v kúpeľnom centre Baglio Cudia vybudovanom na mieste starého sídla, kde bolo cítiť starovekú historickú pevnosť aj s pocitom bezpečnosti, t.j. bez nutnosti zamykať izby či bicykle.

Hodnotenie: V auguste celé Taliansko dovolenkuje, preto pobyt v tomto čase je náročný a aj ceny všetkého sú vyššie. Celkovo však našu expedíciu hodnotíme veľmi pozitívne.
Catania je relatívne veľké mesto s rušnou dopravou, asi okrem jednej tam neexistujú žiadne cyklocesty, človek sa pohybuje po cestách, kde má pocit, „že mu ide o život“, na križovatkách neplatí vždy červená a pod. Veľmi rýchlo sme pochopili, prečo sme v Catanii nestretli žiadneho cyklistu okrem nás. Mimo mesta je situácia podobná, ale predsa len sme cítili, že vodiči sú voči cyklistom ohľaduplní (asi boli prekvapení, že takých „exotov“ vôbec stretli) a vhodnými gestami sa dalo slušne dohodnúť riešenie rôznych dopravných situácii. Počas celej našej expedície sme sa stretli len s priateľskými ľuďmi, ktorí sa na rozdiel od Slovákov nikde neponáhľajú, napr. keď sa stretnú dvaja vodiči na križovatke, porozprávajú sa, a nikoho to nerozčuľuje. Sicíliu sme nevnímali ako bašu „mafiánov“, naopak, cítili sme sa tam veľmi bezpečne. Naša návšteva koncom augusta bola poznačená tropickými teplotami aj vyše 40 °C, čo sa odrazilo na našom pitnom režime potrebnom na udržiavanie „homeostázy“ (z gréckeho: rovnováha) pri cyklotrasách s náročnými stúpaniami. Cyklomajo však konštatoval, že vysoké teploty na Sicílii sa znášali lepšie, ako na Cypre, kde bol 2 týždne predtým. V rámci pitného režimu treba počítať s tým, že nedostanete kvalitné pivo, ale na druhej strane káva espresso picolo alebo lungo v cene cca 1 € chutilo veľmi dobre. Strava nám chutila, stravovať sa dalo relatívne lacno – napr. bageta (panini) s možnosťou voľby rôznych náplní stála 4 €. grilované kura v supermarkete 7 €, kuracie stehno s hranolkami a jedným pivom 4,50 €. Chutila aj pizza z ambulantného predaja. Je potrebné počítať s tým, že v nedeľu sú na rozdiel od Slovenska zatvorené sú supermarkety aj čerpacie stanice – ak sú niektoré otvorené, máte vo sviatok problém platiť kartou. Západ Sicílie je odlišný od východu – cítiť, že je chudobnejší, je tam aj väčší vplyv arabskej migrácie, najmä v mieste nášho pôsobenia – v meste Marsala – ale nestretli sme sa s extrémnymi islamskými symbolmi, ako sú zahalené ženy a pod. Táto časť bola pre cykloturistiku vhodnejšia, po cestách chodilo menej áut a cítili sme sa tu na bicykli bezpečnejšie.

Cyklovýlety:

A. Východná Sicília:

1./ Catania (Camping Jonio) – Giardini Naxos (0mnm) – Taormina (250 mnm) – Castelmola (550 mnm), 75 km, nedeľa 28.8.2011., fotografie

Náš prvý celodenný výlet smeroval na sever pozdĺž pobrežia do historických miest Taormina a Castelmola. Na cestu sme sa vydali ráno o 8. hod. čo bol najvyšší čas vzhľadom na hustnúcu dopravu a tropické horúčavy. Našim prvým cieľom bolo kúpeľné mesto s peknými plážami Giardini Naxos, kde sme s radosťou „rehydratovali“ v reštaurácii na miestnej pláži. Po krátkom výstupe sme prišli do mesta Taormina, čo je vyhľadávané turistické mesto známe svojim šarmom a divadlom z gréckych čias, ktoré je druhé najväčšie na Sicílii (polomer 109 m). Centrum mesta Taormine patrí podľa sprievodcov, ako i nášho zážitku, medzi to najkrajšie na ostrove. Niektorí sme sa vydali ešte vyššie do čarovného mestečka Castelmola, ktoré nás prekvapilo svojou útulnosťou, čistotou a krásnymi výhľadmi.

2./ Catania (Camping Jonio) – Nicolosi - Etna Sud, 73 km, 1900 m.n.m., pondelok 29.8.2011., fotografie

Etna (3350 mnmn) je najaktívnejšia sopka Európy a výstup do výstup na ňu na bicykli bola pre nás výzva napriek dennej teplote 40°C. V deň nášho výstupu sa sopka Etna ráno na 40 minút "prebudila" - video: earthquake-report.com.

Na Etnu vedie niekoľko ciest – hlavná je zo severu, kadiaľ jazdia autobusy, a potom dve cesty z juhu:

Novšia veľmi pekná, široká a upravovaná cesta z Nicolosi – vedie od veľkého kruhového objazdu s fontánou pri vstupe do mesta nahor okolo kempingu Etna a meria 19 km (Villino Platania). Zradou pre neznalých je skutočnosť, že tam nie sú žiadne značky indikujúce smer Etna Sud, takže máte dojem, že ide len do mesta. Touto cestou stúpali naši dvaja cyklisti – aj so sprievodným vozidlom (výškový profil - z Nicolosi). V máji 2011 tadiaľto viedla 9. etapa pretekov GIRO D´ITALIA. Touto cestou vystúpili z Camping Etna na vrchol aj cyklisti z portálu straky.sk.
Druhá paralelná cesta dobre značená hnedými tabuľami Etna Sud vedie z obce Pedara (Passo Cannelli), má 18 km, je prudšia , v niektorých miestach cyklista má pocit, že roztrhne reťaz, a horšie udržiavaná. Najmä pri zjazde bol nebezpečný všade prítomný sopečný prach - na okrajoch i v strede cesty. Touto cestou vystúpilo na vrchol naše vrcholové družstvo - (výškový profil - z Pedara).
Tretia cesta (najsevernejšia) vedie z mestečka Zafferana Etnea. Všetky končia vo výške 1900mnm na Rifugio Sapienza turisticky označované ako Etna Sud.

Základný tábor pod Etnou, kam sa dá prísť bicyklom alebo autom je vo výške 1900 - 1910 mnm, čo bol v tropických horúčavách slušný výkon, aj preto že začiatok etapy bol z kempingu Jonio pri mori (5 mnm). Každý z nás išiel podľa vlastných schopností – bicyklom, „s barličkou“, ale aj v sprievodnom aute. Na parkovisku pod Etnou je množstvo stánkov na občerstvenie a predaj všakovakých suvenírov včítane lávových kameňov, bolo cítiť prítomnosť lacnej komercie.

Po 18 - 19 kilometroch stúpania v „čiernej lávovej pustatine“ sa tak ocitnete ako na jarmoku – množstvo stánkov so suvenírmi, občerstvením, reštaurácie – všetko na obrovskom parkovisku. Komercia pokračuje ďalej – lanovkou sa môžete odviezť do ďalšieho bodu cca o 1000m vyššie - a odtiaľ ešte ďalej terénnymi vozmi (spolu za 53 € na osobu). Treba upozorniť, že na vrchole je jemný lávový popol, ktorý je agresívny a mohli by ste si zničiť obuv, možno však si zapožičať za 2 € bagandže. Na vrchole sme nemali veľké šťastie, bola veľká zima a silný vietor. Jedna poznámka – mnohí budú sklamaní skutočnosťou, že po výstupe nahor neuvidia samotný kráter tak, ako je to napr. na Vezuve. Ten sa v tomto prípade týči ešte niekoľko sto metrov nad miestom, kam môžu ísť turisti.
Na záver treba spomenúť, že v tom čase poplašné správy o intenzívnych erupciách sopky šírené v našich médiach sa nepotvrdili, pokojná lávová „mesačná“ vyprahnutá, organizovanou turistikou poznačená krajina, nám pripomínala cez deň snáď najviac ostrov Lanzarote z Kanárskych ostrovov, kde by tiež mohli pristať kozmonauti ako na mesiaci...

3./ Catania (Camping Jonio) – Siracusa (Syrakúzy), 110 km, utorok 30.8.2011., fotografie

Podľa informácii dostupných na internete (straky.sk) cesta Catania – Siracusa nie je vhodná pre cyklistov, keďže vedie cez priemyselné oblasti a je zle značená. Naši najaktívnejší cyklisti túto skutočnosť môžu dosvedčiť – na bicykloch z Catanie do Syrakúz nikdy viac! Samotné mesto Siracusa je známe svojimi historickými pamiatkami (najväčšie grécke divadlo na Sicílii, jaskyňa – tzv. Dionýzove ucho náhrobný pomník Archimeda). Staré mesto (Ortigia) je situované na malom ostrovčeku. Rozhodne stojí za návštevu, pretože máte pocit, že ste sa preniesli v čase o niekoľko storočí dozadu.

4./ Catania mesto a okolie, 30 km, streda 31.8.2011., fotografie

Cesta na bicykli po meste Catania je adrenalínový zážitok, najmä pri pokuse prejsť cez päťprúdovú jednosmernú cestu na druhú stranu ulice, hoci po vyznačenom prechode. Dávať chodcom prednosť na prechode pre chodcov tu nie je zvykom, mnohí turisti z iných častí Európy boli z toho v šoku. Ani červená na križovatke neznamená, že auto tam zastane. Napriek tomu sme mali pocit, že vodiči sú oveľa slušnejší a menej agresívnejší ako u nás. Zdalo sa, že prednosť má vždy ten, kto sa viac ponáhľa, a bol ochotný nechať si ošúchať auto z oboch strán a riskoval odtrhnúť si spätné zrkadlá...
Mesto samotné má pekné pamiatky, veľké trhovisko, rázovitý rybí trh s nezabudnuteľnou atmosférou, kde sa predavači navzájom prekrikujú. Prekvapením bola krátka cyklocesta od hlavnej stanice smerom do centra mesta. Prechádzali sme však aj popri takých štvrtiach mesta, kde boli aj činžiaky („králikárne“) nižšej cenovej skupiny – v porovnaní s tým naša Petržalka vyzerá ako luxusné sídlo. Aj pri hlavnej stanici sme mali pocit, že sme ako doma, najmä čo sa týka špiny, neporiadku a výskytu všakovakých bytostí „čudného“ vzhľadu...

Súvisiace cyklovideo:

CATANIA
Na bicykli z Katánie do Taormine , Centrum mesta Taormine ,
Zjazd na bicykli z mesta Taormine 1/3, Zjazd na bicykli z mesta Taormine 2/3, Zjazd na bicykli z mesta Taormine 3/3


ETNA:
A./ Na bicykli stúpanie nahor (k Etna Sud):
Cesta na bicykli k Etna Sud z obce Pedara (cez Passo Cannelli) , Etna výstup 2, Etna výstup 3

B./ Na bicykli zjazd z Etny:
Na bicykli z Etna sud do obce Pedara (cez Passo Cannelli) časť 1, Etna zjazd 2, Etna zjazd 3, Etna zjazd 4, Etna zjazd 5, Etna zjazd 6, Etna zjazd 7

C./ Na bicykli z Etny cez mesto Catania do kempingu Jonio

Pokračovanie 2/2:
2. časť: Západné pobrežie



Pred odletom v Bratislave

Naše vaky s bicyklami sa nakladajú.

Náš dopravca.

Prístávame ponad ostrov a prístav
Levanzo

A sme v Trapani - Cyklomartin, Cyklolaco a Zuzka

Naše požičané autá - v každom 6 osôb a 6 bicyklov

Naše ubytovanie na východe - kemping Jonio (Catania)

Skromné bývanie, skromná kuchyňa

Lávová pláž

Pohľad z pláže na kemping

Kúpanie v čistej vode


Frajer Braňo

Miro skáče do vody

S dobrými kuchármi výborná večera

Naše bežné raňajky.

Pohľad na more z našej terasy


Naše ubytovanie na západe - (Marsala, časť Spagnola)

V strede rezortu bol veľký dvor.

Izby mali vchod priamo z centrálneho dvora.

Izby boli komfortne vybavené

Po večeroch sme sedávali na dvore.

Naše nočné menu.

Majiteľ bol hrdý, že starú usadlosť premenil na moderný hotel.

Raňajky inak ako v kempingu.

Na oboch destináciách sme skladali sa rozkladali bicykle.

Naša prvá etapa na východe - ideme do mesta Catania

Predštartovné foto ešte aj s Cyklomajom.

Catania - chodník na nábreží.


Cyklolaco.

Platená mestská pláž pri Viale Ruggero di Lauria

Trhy na uličkách okolo Piazza Carlo Alberto.

Dobré ceny

Nakúpili sme.

Corso Sicilia, v popredí katolícky kostol San Biagio

Via Etnea, pred nami Piazza Duomoo s Porta Uzeda

Piazza Duomo - za Cykomajom a fontánou je trhovisko

Rybí trh v centre mesta okolo Piazza Pardo - hneď pri Piazza Duomo

Na trhovisku sa predávali nielen ryby.

Úžasná atmosféra.

Ruiny starého gréckeho divadla Odeon).

Popri železnici naspäť.

Smerom k hlavnej železničnej stanici.

Druhá etapa - ideme na sever smer Taormina.

Niekedy to bolo skoro "o život".

Značka označujúca: pozor, vulkanický prach.

Aci Trezza, cestou na severe.

Zastáva vo Fiumefreddo di Sicilia

Kúpeľné mestečko Giardini Naxos, na kopci Taormina.

Na nábreží v Giardini Naxos

Stúpame do Taormina.


Malebný domček cestou nahor - no neodfoť ho!

Pohľad späť na Giardini Naxos

Pekné výhľady (za nami).

A sme na predmestí Taormina

Brána do starého mesta Taormina zo severo-východu.

Corso Umberto I.

Lacko sa "korzuje".

Katedrála Taormina z 13.storočia - Duomo San Nicola

Braňo a Ingrid na Piazza IX Aprile.

Grécke divadlo z 3. stor. pred Kristom.

Priemer divadla je 120m.

Pohľad z divadla (200 mnm) na Giardini Naxos.

Piati pokračujeme ďalej - smer Castelmola (Cyklojuraj fotografuje).

Castelmola vo výške 550mnm.

Malebné uličky mestečka Castelmola.

Mestečkom sme boli sme nadšení.

Lacko M. a starý kostolík Chiesa di San Giorgio z roku 1450.

Dobrý pocit po výstupe v tropickej horúčave, oplatilo sa.

Tam je grécke divadlo - 350 m nižšie.

Grécke divadlo čiastočne zakryté bralom v popredí (pohľad z Castelmalo).

Ideme späť, čaká nás pekný zjazd - 550 m výškových metrov.

Do Catanie nechceme ísť nebezpečnými cestami.

Napriek kúpeným miestenkám nás zobral až tretí vlak!

Večer sa začala zobúdzať Etna (foto z vlaku).

Po nočnom výbuchu Etny ráno na Etnu.

Môžte si vybrať - cez Pedara, alebo cez Nicolosi. Všetky cesty vedú na Etnu...

Cyklojuraj išiel cez Nicolosi.

Miro M. tiež.

Do cieľa už len pár kilometrov.

Miro konečne v cieli.

Lackovia a Janette sa vybrali cestou z Pedara.

Miestami pri prudkom stúpaní "skoro trhali reťaze".

Janette - pauza v tropickej horúčave.

Aj v čiernej pustatine sa chytá život...

Kde sa vzali, tam sa vzali - zvedavé kozy.

Tesne pred vrcholom.

Konečne rehydratácia! Cestou nám najviac chýbali tekutiny.

Unavení, ale šťastní - 1900 mnm.

Vrchol na bicykli dosiahol aj Cyklojuraj, vraj "stačilo".

Lanovka smerom ku kráteru.

V cieli lanovky nás čakali terénne vozy.

Pred nami hlavný kráter - priemer má asi 500m.

Vo výške ca 2800mnm bolo chladnejšie (v zime sa tu lyžuje).

Správne topánky požičané za 2 €.

Sme vo výške 2950 mnm, veľmi fúka vietor a je poriadna zima.

Okrem hlavného krátera je tu asi stovka menších.

Pohľadom na hlavný kráter rozlúčka s čiernou lávovou púšťou.

Lanovkou späť.

Druhé družstvo Miro a Cyklojuraj) sa chystá na zjazd.

Zjazd bol dlhý a nádherný.

Sme opäť v Nicolosi.

Štvrtý výlet - Siracusa (Syrakúzy).

Via Malta, pred nami most smerom do Ortìgia (historická časť Siracusa).

Janette sa "nepoučila" z cesty do Taormina a na juh išla na bicykli...

...ani Lacko O.

Naša prvá návšteva bola v archeologickom parku Neapolis.

Najhodnotnejšou pamiatkou Neapolis je grécke divadlo z 5. stor. pred Kristom.

Ešte dnes sa tu hrávajú staré grécke drámy.

Dionýzovo ucho - vápencová jaskyňa s originálnou akustikou - vraj zosilňuje zvuk až 16x.

Vyskúšali sme aj my, ozveny boli naozaj mohutné.


Mapa Ortìgia - starého mesta.

Pohľad z Via del Tolomei na sever (v pozadí nové mesto)

Mestská pláž.

Pohľad na juh z vyhliadky na Via Nizza, v pozadí Castello Maniace.

Východná strana Ortìgia.

Typická ulička starého mesta (Via della Maestranza).

Hlavné námestie Piazza Duomo.

Arcidiecézny kostol Arcidiocesi Di Siracusa.

Banco di Sicilia.

Krátky oddych po prehliadke mesta - Zuzka a Elka.

Zbohom Syrakúzy.


Naspäť


 
 Bernardcykloklub.sk